Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af let stang til begynder

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Toja75 Avatar

Tilmeldt:: 13 Apr 2020
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toja75 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Valg af let stang til begynder
    Sendt: 14 Apr 2020 kl. 12:36
Hej, har brug for nogle gode råd, og dette ser ud til at være det rette sted. Jeg er virkeligt nybegynder, men er startet med et godt Greys sæt en 9 fods 6# stang på hjul og Line tilpasset. Fik den anbefalet som god all around stang. Nu kunne jeg godt tænke mig en lidt blødere og mere livlig stang til p&t. Har set et kit fra A. Jensen til 1200, men det er en 4/5# stang, så der vil jeg vel næppe mærke den store forskel, tænker jeg? Skal vel ned en ren 4 eller måske endda 3? Jeg har så fået et tilbud på en A. Jensen 4# Mykiss, kom sidste år, det bliver lidt dyrere, men ser godt ud. Jeg kan også give 300 mere, og så begynder det at være over mit budget, men så er det med en A. Jensen 8 fod Spook Light line 3# stang. Den koster oprindeligt næsten det dobbelte, men er 7 år gammel! Er A. Jensen overhovedet et godt fabrikat, de er aldrig med på lystfiskerens anmeldelser, og ikke mange forhandler dem til forskel fra Scierra, Greys etc?Til sidst, er der nogen som har erfaring med Scierra Baby Brook Combo en 3# på kun 3,7 fod. Den ser sjov ud, men er det bare noget pjat? Kan ikke finde nogle anmeldelser. Det var en lang smøre. På forhånd tak for hjælpen, knæk og bræk
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2020 kl. 13:23
Hej

A.Jensen er udmærkede stænger, men ligger nok ikke så højt på popularitetsskalaen...

Jeg har en 8 fods klasse 4 Magellan, som kaster ganske glimrende med skydehoveder eller en wf4 line. Sjov til put and take fisk. Jeg tænker, den skal med på kysten en dag, hvor vinden er passende.
Den er købt til kr 600 på udsalg engang. Men der er ikke så mange steder, hvor de forhandler mærket p.t. så du skal nok søge lidt rundt.

Ellers lavede Greys på et tidspunkt en 4 delt 7,6 fods klasse 3. Den brugte jeg i åen og i put. Har godt nok fortrudt mange gange, at jeg solgte den igen...

Mvh. Ole
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Toja75 Avatar

Tilmeldt:: 13 Apr 2020
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toja75 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2020 kl. 13:41
Hej Ole
Tak for svaret👍
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Online
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2020 kl. 09:19
Scierra Baby Brook Combo er ret sjov en enkel eller to gange men så forsvandt det sjove hos mig, Nu fik jeg min gratis men jeg ville ikke betale 1200 kr for et par timers underholdning.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Toja75 Avatar

Tilmeldt:: 13 Apr 2020
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toja75 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2020 kl. 13:46
Hej Kevin
Det var præcis hvad jeg frygtede, så vil jeg holde mig langt væk fra den gimmick!
Mange tak👍
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2020 kl. 06:41
A Jensen, Scierra og greys laver alle fine stænger.

jeg ville ikke være så fokuseret på introduktionsåret på en given stang, særligt ikke når vi snakker nye stænger op til små 1500 kr. Det er mere om at finde stangen du kan lide at kaste med, frem for nyeste kulfiber teknologi

når du har en klasse 6, ville jeg foretrække at gå mindst 2 klasser ned. Om du skal vælge klasse 2, 3 eller 4 afhænger jo også meget af hvad fluer du vil fiske med, og hvor meget vind du vil kunne fiske i

jeg har selv fisket med guideline lpxe klasse 2, og tfo finesse 5' klasse 0,5. TFO modellen var super sjov, men til å fiskeriet var den simpelthen for kort, og bagkast endte tit i vegetationen. Guideline stangen var mere anvendelig, og havde for mig en bedre længde

jeg har derudover fisket med en del klasse 4 stænger, og vil du fiske med større fluer med belastning så vil jeg foretrække en klasse 4. Vil du fiske med mindre fluer uden særlig belastning kan du dog godt gå endnu længere ned. Dog er klasse 4 stænger også meget forskellige, og nogle føles meget lettere end andre

jeg har ikke kastet med scierra baby brook stangen, men lige haft den i hånden og viftet med den. Til put and take og fjorden er den sikkert sjov, men et hjul på 150 gram ødelægger altså fuldstændig følelsen af en let stang i mine hænder. Der burde være et let hjul på, og scierra skulle overveje at sælge som stang alene. 

har du overvejet brugt, der får du rigtig meget for dine penge sammenlignet med en ny. 
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Toja75 Avatar

Tilmeldt:: 13 Apr 2020
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toja75 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2020 kl. 14:00
Hej René, mange tak for det grundige svar. Kan du anbefale steder at lede efter brugt grej?
Mvh
Tobias 
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2020 kl. 15:58
Citat: Toja75

Hej René, mange tak for det grundige svar. Kan du anbefale steder at lede efter brugt grej?
Mvh
Tobias 
Hej Tobias

der sælges en del brugt herinde, men desværre er antal af auktioner og brugt annoncer stærkt faldende

den blå avis og gul og gratis er også en mulighed, men det er lidt svingende hvor meget fiskegrej der er til salg 

facebook har en stort marketplace, der er en del til salg. Men der er også flere grupper omhandlende fiskegrej, både den som hedder KOSAF "køb og salg af fiskegrej" samt køb/salg/bytte af fluegrej er der mange medlemmer og en del til salg. 

jeg har selv haft en del fluestænger igennem årene, og haft både dyre og billige setup. I dag anvender jeg til alt mit fluefiskeri en 8' #5 uniglass til 500 kr, et gammel engelsk rimfly hjul og orvis clearwater flueline. Sættet har koster under 1000 kr, og giver mig ganske meget fornøjelse Clap
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Toja75 Avatar

Tilmeldt:: 13 Apr 2020
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toja75 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2020 kl. 19:44
Hej René
Endnu en gang tak for de gode tips👍
God weekend.
Mvh
Tobias 
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2020 kl. 21:24
Nu bor du jo i den anden ende af landet ellers kunne du have prøvet mit setup med både skydehovede og med en wf4 line.
Men kommer du på disse kanter engang så sig til og du kan prøve mit sæt. 
Men måske du kan finde en i dit nærområde der har noget lignende, du kan prøve. 
Held og lykke med jagten på det rette grej. 

Mvh Ole 
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Toja75 Avatar

Tilmeldt:: 13 Apr 2020
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toja75 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2020 kl. 16:38
Hej Ole
Meget venligt tilbud, vil bestemt huske det, hvis jeg kommer på de kanter. God weekend.
Mvh
Tobias
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum