Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mål på pipette

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Mål på pipette
    Sendt: 09 Maj 2020 kl. 18:56
Jeg har været igang med at undersøge mulighederne for at lave nogle micro popper, og har tænkt mig, at bruge engangs pipetternes pumpe, som en form for Muddler hoved.

Jeg bruger normalt de større pipetter, men de er små ø14mm., og for store til det projekt.

Jeg laver normalt poppernes hoved, med det materiale klip klap sandaler er lavet i, de er så hugget ud med hugpibe og slebet til den diameter, der passer indvendig i en pipette pumpe.

Popperne laves som 15mm. lange rørfluer, hvis den tænkte pipette pumpe kan bruges!

Jeg surfet nettet rundt, men kan ganske enkelt ikke finde nogle data blade, over den her afbillede Mini pipette, hvor jeg kan få målet / diameteren, på pipette pumpen.

Jeg håber på, at en af forummets medlemmer måske, har sådan en fætter liggende eller ved hvor man finde data, på pumpens mål.

Gerne et link eller blot en mail.

På forhånd tak.

Mvh
Per Karlsen


Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2020 kl. 20:11
Kineserne sælger mikropipetter på Ali. 13 kr for 100 stk inkl. porto.
De mindste er 0,2ml og er ca 6,5 cm lange. 1/3 er bolden, 1/3 er skaft og den sidste 3. del er et tyndt strå, som du nok er nødt til at klippe af.
Jeg er med på at det er diameteren på "bolden" du efterlyser, men hvorfor putter du noget i hovedet. Svenskerne har en del år brugt den slags fluer, men med "tomt" hovede. Det skulle, efter sigende, give en del ballade i vandet under indtagningen. 
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2020 kl. 21:50
Tak for oplysningerne. 
Ja, det er pipettens pumpe, hvis diameter afgør, om jeg evt. vil bruge tid på at lave, et ekstra sæt popper hoveder.

Jeg laver normalt mine popper hoveder i DFRS, så kan jeg skifte hovederne, men jeg laver både popper med og uden indstik, men det projekt jeg ønsker at starte op, vil sigte på mindre rørfluer, så 15 mm. længde, og da er de normale 14 mm. pumper lige store nok.

Jeg mangler ikke pipetter, jeg har investeret i flere hundrede, for nu mange år siden, og jeg bruger både pumpe, og røret til mine rørfluer, men jeg ejer ikke de små 1 ml.

Grunden til, at der er flydemiddel i popper hovedet, er at vores erfaringer gennem små 20 år, viser at flydemidlet, giver en anden holdbarhed, mest fordi det Eva skum hovedet er lavet af, ikke suger vand. Derimod et hoved lavet kun af pumpen, ikke længe om at blive tungt, da vandet trænger ind , via hacklet, og så er der ikke meget der flyder, men det kan så være en fordel i andre situationer.

Dog er der nogle typer fluer, hvor vi kun bruger pumpen, især hvis hacket er meget stort, og af twistet marabu.

Nu er det ikke kun popper hoveder, pumpen bruges til, men vi har i rigtig mange år også lavet skeer til streamer / dobbelt kroget mønstre og ikke mindst til egentlige mini popper.

Det er skeer, a la dem Morten Øland, havde i produktion, i den korte tid det varede.

Pipetter er meget alsidige i brugen, i fluebindingen!

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Ivan møller Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
imn

Tilmeldt:: 18 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér imn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2020 kl. 22:02
Hej Per.

Nu ved jeg ikke om jeg har forstået dig helt rigtigt, Men hvis du bruger dette link, https://www.ebay.com/itm/1ml-2ml-3ml-5ml-10ml-Plastic-Disposable-Pipets-Pipettes-Liquid-Dropper-Transfer/324036858051?hash=item4b721a10c3:m:mvKy-iDhHeP24BozNGaV14A så kommer du til eBay hvor jeg har fundet nogle 1 ml pipetter med mål på. Jeg ved ikke om det virker, men HVIS du kan kopiere og justere billedet så det passer nøjagtigt til målet, så er det jo bare at måle "pumpen" ellers må du i gang med regnestokken ;)

MVH.
Ivan.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2020 kl. 10:40
Så lykkedes det mig at opspore målene på de efterlyste pipetter.

Søstrene Grene var løsningen, og det drejer sig om 1 mm / 3 ml Pipetter med disse mål på pumperne - ø8mm. / 12 mm.


Nu var det de små Pipetter jeg havde på ønskesedlen, og der vil man have fordel af, at handle bulk ved et firma, som sælger udstyr, til medicinal industrien. Det er noget billigere, og jeg plejer at købe bulk, med 500 stk. i pakningen!

Den viste flue, med et ø 8mm. Popper hoved er blot et eksempel på, hvad jeg havde tænkt mig.

Rørflue i 20 mm. - 30 længde, evt. belastet, med en vingestrip af kanin, bundet som en Tempelhund, omvendt, så vingen løfter sig, og et blød mixet hackel, kanin og soft hackel.
Jeg har, som ekstra effekt, sat en almindelig ø6 mm. standard Paliette, foran Popper hovedet, mere for at få udnytte, at palietter giver et fint lille glimt, når fluen bevæger sig.

Krogmontagen, kan jo selvfølgelig være anderledes. Jeg fisker kun med enkeltkrog, så jeg vil gerne have krogen tøjret, men med så små rørfluer, og en evt. passende 3 krog, så ville jeg fiske krogen løs, eller sætte et løs krogstyr på. Det er jo smag og behag, hvad man vælgerWink

Mvh
Per Karlsen.


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum