Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kontrol af øjer på eksisterende fluestang.

 Besvar Besvar
Forfatter
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kontrol af øjer på eksisterende fluestang.
    Sendt: 05 Feb 2022 kl. 12:51
Hej

Har to identiske fluestænger 4 delte fabriksbyggede på samme klinger men ved praktisk brug kaster de vidt forskelligt.

Tror måske at øjerne ikke er placeret korrekt og ens i forhold til klingernes rygrad.

Findes der et sted hvor jeg kan hente info om hvorledes jeg korrekt finder rygraden på de enkelte sektioner ?

Såfremt hjul holder og øjer på bunddelen sidder forkert i forhold til rygraden vil det blive problem på en 4 delt stang kun at ændre på de andre 3 dele?

Lars

Til top
Frank Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
stalling 22

Tilmeldt:: 02 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stalling 22 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2022 kl. 13:12
Til det sidste ,ja det tror jeg bliver et problem, du ændrer hele stangens action.
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2022 kl. 13:25


Ja det er jeg klar over ,men bunddelene er i udgangspunkt rimelig stive, da det er 18 fods to hånds fluestænger!

Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2022 kl. 18:38
Citat: lmehl

Hej

Har to identiske fluestænger 4 delte fabriksbyggede på samme klinger men ved praktisk brug kaster de vidt forskelligt.

Tror måske at øjerne ikke er placeret korrekt og ens i forhold til klingernes rygrad.

Findes der et sted hvor jeg kan hente info om hvorledes jeg korrekt finder rygraden på de enkelte sektioner ?

Såfremt hjul holder og øjer på bunddelen sidder forkert i forhold til rygraden vil det blive problem på en 4 delt stang kun at ændre på de andre 3 dele?

Lars


Hvis du vil nørde i stangaktioner, er der masser af fiduser her : http://www.common-cents.info/
Her er en video om at finde rygraden: http://youtu.be/DzFAF8r4cAE
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2022 kl. 20:17
Tak skal du ha Henning - det er brugbart!

Mvh

Lars
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2022 kl. 22:39
Velbekomme 👍
Mvh
Henning
Til top
frank jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frankjensen

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frankjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2022 kl. 07:59
Jeg troede, du brugte 3-delte stængerSmile
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2022 kl. 13:45

Tror de data Henning har henvist til ikke skelner mellem 2 ,3 eller 4 delte stænger😜
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2022 kl. 18:16
Hej Lars

Det er lidt af en myte angående vigtigheden af øje placering i forhold til ryggrad. Det har meget lidt betydning. Dit problem er nok at klingerne har forskellige stivhed/vægt fordeling, selvom det skulle være ens, dvs. dårlig/inkonsistent produktion. Prøv at veje de 4 dele hver for sig på begge stænger. Jeg har oplevet at det kan svinge med op til 10% selv på de dyreste stænger/klinger. 5% er normalt.  10-15% svarer til en klasse op/ned. Hvad er det for nogle stænger?

Du kan prøve at hænge et lod på en stang, der er støttet vandret, så den bøjer topøjet ca. 1/3 del af stangens længde ned. Drej stangen i forhold til ryggrad for at se om loddet bøjer den lige meget. Du vil nok finde ud af, at den bøjer stortset lige meget. Jeg har målt dette på adskillige stænger/klinger. Forskellen på blødest and stivest punkt er under 1% (meget mindre end produktion usikkerhed). I praksis har jeg aldrig kunne mærke forskel.

Vh. Chan
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2022 kl. 00:17
Hej Chan

Vil prøve at veje de enkelte dele hver for sig da bunddelen ikke er identisk - ikke samme hjulholder og lidt længere håndtag.

Stængerne er 
Salmon spey fra 

O’sprey 
Daiwa
Vangen 

De er alle bygget fra samme klinge fra tiden med Boron i klingerne 18” og klasse 11/12, dog med 1-2 års interval.

Lars


Redigeret af lmehl - 09 Feb 2022 kl. 00:19
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2022 kl. 14:56
Frank 

Det er TO hånds stænger ikke de 3 delte EN hånds🤪
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2022 kl. 19:28
Hvis de ikke har samme længde håndtag, så vil dette da også helt oplagt ændre på stangens egenskaber - prøv med et lod som foreslået og se hvordan de opfører sig. 
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2022 kl. 08:54
Hej Jeppe

Har fået udtænkt holderne til stængerne - så jeg kan ha alle oppe samtidig og se den fysiske forskel ved vægt test. Jeg vil nok benytte to vægte en lav og høj!
Det er helt korrekt som du påpeger med hensyn til hvor du placere hænderne (grebet) på stangen og dets indflydelse egenskaberne.
Man mærker det meget ved kast med disse længe bløde stænger - hvor jeg ofte flytter øverste hånds greb mellem løft og fremkast da du da kan påvirke klingens ønskede egenskaber,




Redigeret af lmehl - 23 Apr 2022 kl. 08:55
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum