Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Multihjul

 Besvar Besvar
Forfatter
ole fuglsang-røge Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
multi60

Tilmeldt:: 16 Aug 2022
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér multi60 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Multihjul
    Sendt: 06 Okt 2022 kl. 14:16
er der nogle der ved om Keramiske lejer har svære ved at ruste ?
multi60
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2022 kl. 12:14
Keramik ruster ikke.
VH
Henrik
Til top
ole fuglsang-røge Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
multi60

Tilmeldt:: 16 Aug 2022
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér multi60 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2022 kl. 20:18
Ok tak for svar
er blevet klogere
Er der nogle der har erfaring med fuld keramiske lejer, altså ikke hybrid lejer.
multi60
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2022 kl. 16:40
Hej Ole

Jeg har for lidt over et år siden installeret fuldkeramiske lejer i to hjul, Shimano Calais 201DC og et Daiwa Steez CT. Lejerne er Zirconium Oxid (ZrO2), både inde og ude samt kuglerne. Lejerne er tørre og larmer derfor lidt, men har kørt uden problemer i over et år. Daiwa hjulet kaster bedre og længere end før, for Shimano hjulet er der ingen mærkbar forskel.

Et tidlige forsøg med Zink Oxid lejer (ZnO) gik knap så godt. Det ene leje splintrede og kunne pilles ud i småstykker.

Men ZrO2 lejerne fungerer fint. De kan ikke korrodere overhovedet og er sjovt nok specificeret til et temperatur interval mellem -80 og 400C.

Desværre er ZrO2 lejer ret kostbare.

Mvh. Peter
Til top
ole fuglsang-røge Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
multi60

Tilmeldt:: 16 Aug 2022
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér multi60 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2022 kl. 20:30
hej Peter
hvor sjovt, det er en Calais 201 dc. hvor jeg har haft et leje der var rustet fast, jeg syntes ellers at jeg gør hvad jeg skal efter jeg har været ude at fiske, skylle hjulet i ferskvand tørre osv. men lige på Calais er det jo lidt mere besværligt at komme til lejerne, så det er jo nok der den ligger, derfor tænker jeg at fuld keramiske lejer ville være godt. Ved du hvor man kan købe nogle sådan?
Jeg har fisket med multihjul i over 40 år og fisker ikke med andet, men efter jeg fik min Calais DC (ca.15 år siden) er de andre ruller gået lidt på pension specielt når det gælder kastevægt fra 5g.
Den der Steez har jeg kikket lidt på, hvordan er den sammenlignet med Calais DC ?
multi60
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2022 kl. 13:55
Hej Ole

Jeg har købt mine fra en eaby sælger: https://www.ebay.co.uk/itm/122019928098

Man kan også købe fra bocabearings.com, men det koster omkring 4 gange så meget. Der løber moms og importgebyr på, så det bliver ikke billigt.

Jeg har ikke haft problemer med rust i Calais, men har slidt to sæt lejer op. De keramiske er 3. sæt. Foreløbigt ser de ud til at holde godt. Jeg har brugt Calais meget i over 10 år.

Steez CT TW700 er et lille hjul med en ret lille spole, 30mm, og en linekapacitet omkring det halve af Calais. Men rigeligt til kystfiskeri. Jeg anskaffede det for et år siden for at have et multihjul til lettere fiskeri og samtidigt afprøve Daiwas T-Wing system. Det har overrasket positivt, er meget let at kontrollere og kaster langt. Med 10g kaster det længere end Calais DC. Det vejer næsten ingenting (magnesium legering) men er ifølge japantackle.com “saltwater fine”. De to spolelejer har forskellige størrelser.

Mvh. Peter
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2022 kl. 15:43
Fandt mit tro Ambassadeure 5501 CS Pro Rocket UT tunet og satte det på en Hardy Perfektion 8,6 fod 6-28g. Gav det lidt Rocket Fuel Yellow label, efter det har ligget stille et par sæsoner. Efter 10 kast hvor linene kom rigtigt på plads køre det bare derudaf uden keramik. I øvrigt en formidabel kombination Perfektion og AmbassadeurSmile
VH
Henrik
Til top
ole fuglsang-røge Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
multi60

Tilmeldt:: 16 Aug 2022
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér multi60 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2022 kl. 08:43
Tak for jeres svar:
Mht. saltvandsbestangighed må jeg prøve fuldkeramiske lejer.
Har prøvet hybrid lejer til alm spind og Surfcasting, det gav ikke længere kastelængde.
Er der nogle af jer der ved om man kan købe en lettere spole til Calais DC.
vh ole
multi60
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalleinf

Tilmeldt:: 19 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalleinf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2022 kl. 05:41
Jeg har fuldkeramiske lejer i en håndfuld hjul. De ruster ikke, men ellers har jeg ikke oplevet fordele. Der kan stadig samle sig snavs og saltkorn i lejerne, så de er ikke vedligeholdelsesfri. Jeg vil holde mig til non- og semi-keramiske lejer fremover og skifte ved behov.

Der en letvægts Calais DC spole på vej fra japanske GranBlue Link:
- det er meget dyre spoler, og de er tiltænkt nyeste udgaver af calais dc...
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum