Print side | Luk vindue

Nylon vs flet i norske elve

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Generelt
Forum navn: Lystfiskeri generelt
Forum beskrivelse: Generel lystfiskerdebat om løst og fast
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51180
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 21:40


Emne: Nylon vs flet i norske elve
Besked fra: thomas.segato
Emne: Nylon vs flet i norske elve
Posteringsdato: 13 Jun 2017 kl. 15:01
Har hørt på trommerne at man helst skal anvende nylon (på spin) i de norske elve for ikke at linen skæres over af sten. Er der nogle af jer der har erfaring med dette er det en myte eller er der noget om snakken?



Svar:
Besked fra: JungleRob
Posteringsdato: 13 Jun 2017 kl. 16:49
Det er bestemt ikke en myte! Fiskede engang med fletline i Nordnorge, hvor jeg mistede mere end 30 blink/spinnere i løbet af få dage, selvom jeg gjorde brug af en kraftig fletline. Skiftede derefter til nylonline, hvorefter jeg stort set ikke mistede noget.
Det var dyre lærepenge, men nu fisker jeg kun med nylon i de norske elve. Å


Besked fra: thomas.segato
Posteringsdato: 13 Jun 2017 kl. 18:06
Nylon it is. Tak!


Besked fra: skovtrold
Posteringsdato: 13 Jun 2017 kl. 20:50
Det er rigtig at flet line bliver nemt skåret over på sten.

Men det kan godt blive et problem med line kapaciteten med nylon line på hjulet.
Da du skal bruge en tykkere nylon line i forhold til flet for at få samme brudstyrke kan du bare lave et forfang/spids af nylon.
Men ang tybe af fletline skal du ikke bruge fireline (Den dyr ikke har prøvet det)
Jeg bruger spiderwire og gjort det i mange år uden problemer

Hilsen Michael


Besked fra: JungleRob
Posteringsdato: 13 Jun 2017 kl. 22:07
[QUOTE=skovtrold] Det er rigtig at flet line bliver nemt skåret over på sten.
Men det kan godt blive et problem med line kapaciteten med nylon line på hjulet.
Da du skal bruge en tykkere nylon line i forhold til flet for at få samme brudstyrke kan du bare lave et forfang/spids af nylon.
Men ang tybe af fletline skal du ikke bruge fireline (Den dyr ikke har prøvet det)
Jeg bruger spiderwire og gjort det i mange år uden problemer
Hilsen Michael[/DIV

Nordmænd fisker med nylonline ved elvene, så det burde ikke være noget større problem.


Besked fra: Salmoniden
Posteringsdato: 13 Jun 2017 kl. 22:55
På spin har jeg på de sidste flere ture brugt fletline med et forfang af flourocarbon. Forfanget blot en meters penge sat på med en lille svirvel. Ganske vist kan man også bruge en uniknude istedet men med en svirvel er det super hurtigt at skifte forfang ved mindste tegn på slittage. Det kan man hurtigt blive glad for. Mit fiskeri er foregået i en enddog meget stenrig elv med ganske skiftende forskellig bund med masser af store klippe stykker også. Jeg bruger primært Rapala Countdowns og det er ganske minimalt hvad jeg har mistet selvom de fiskes ganske bundnært. Selvom jeg skulle give mig til fiske med blink ville jeg ikke ændre på mit setup med forfanget som det absolut springende og vigtigste punkt, for ja det er jo alment kendt at fletline ikke har nogen særlig slidstyrke mod sten. Men det tager forfanget fint for og i hvertfald i mit sind synes jeg også det er bedre med et stykke "usynligt" stykke line lige før vobleren. Har kun brugt fireline og uden grund til at skifte til andet. Jo mange fisker med nylon - dels er det formodentlig fordi det er det de altid har brugt og tillige billigt. Men med fletline får du den fordel med længere kast og bedre krogningsevne da der ikke er samme elasticitet som ved nylon. Jeg synes bestemt også at det på samme vis giver bedst kontakt og kontrol over både agn og fisk under fight. Føler klart at det bedste råd jeg kan give dig er at bruge fletline med nylon eller flourocarbon forfang. 


Besked fra: lc52
Posteringsdato: 15 Jun 2017 kl. 14:40
Jeg bruger Berkleys Triline (den røde) i 0.42.  Den har en brudstyrke på 16,7 kg hvilket klarer det meste.
Det er bedst at bruge multihjul pga linekapaciteten


Besked fra: Salmoniden
Posteringsdato: 15 Jun 2017 kl. 19:05
Selvom det så ofte er set før at det virker som om trådstarter ikke længere er med i sin egen tråd har jeg et par kommentarer mere. Måske er der andre der også kan finde nytte i dem.
Fra barns ben er jeg ved Gaulas bredder også vokset op med multihjul, ABU´s røde 7000´er og 9-10 fods stænger. Et sæt jeg stadig kan betragte som suverænt til det bundnære fiskeri med tunge blink og orm. På de tider, selvom jeg ikke vil betragte mig selv som gammel endnu kunne årsagen bl.a findes i at dette fiskeri/grej var ret traditionsbundet samt at det kunne være svært at finde et fastspolehjul der kunne klare mosten i længden.
Der er dog sket meget siden og specielt på fasthjul-siden er det nu til at finde mange hjul der snildt klarer opgaven. Til Countdown fiskeriet, som er lidt specielt på sin vis er mit setup nu et Twinpower 4000 med bagbremse, 0.17-0.20 Fireline og Savagears Parabellum Bombarda 11,4 fod. Nu ville de fleste nok studse lidt da det jeg beskriver for langt de fleste betragtes som dansk kystgrej og intet andet. Reelt betragter jeg dog stangen som lige rigelig tung her hjemme og foretrækker noget lettere stang indenfor dette spekter til her i DK. Metoden har jeg lært fra en meget lille kreds af fiskere i Gaula der udviklede og perfektionerede metoden til deres . Dog har mine egne erfaringer fra anden elv i samme størrelse dog vist noget lidt andet. De brugte stænger i længden 14-16 fod og countdown 9 cm. Teorien der bag skulle være styring af vobler og krogningsevne i forhold til laksens vending når den tager. Mest af alt var jeg observatør på sidelinien da jeg efterhånden udelukkende fiskede med flue. Men spinnegrejet havde jeg altid med for jeg SKAL ikke nødvendigvis fange fiskene på flue og ved laksefiskeri er det uhyre vigtigt at være omstillingsparat. Spinnefiskeriet kan være det helt rette i en del situationer og skulle det vise direkte redde en tur.
På tur til anden elv hvor jeg på tre foregående ture bestemt var lykkedes godt med fluefiskeriet var laksene på denne tur helt anderledes hysteriske. Kun puf til og nap i fluen kunne det blive til. Hvor blev jeg glad for at jeg ikke havde fulgt min indskydelse med ikke at tage spinnegrejet med for en gangs skyld da jeg jo alligevel aldrig brugte det længere. For på dette grej gik det helt anderledes godt slag i slag. På de følgende ture kombinerede jeg nærmest halvt om halvt fluefiskeriet med denne metode og selvom min lyst er større til at fange på flue har jeg siden måttet sande at denne metode viste sig langt overlegen.
Vobleren fisker jeg som regel ubelastet og da jeg mod folkene i Gaula synes 9 cm modellen lige er en tak for stor er det ikke meget vægt at kaste med i længden 7 cm. Derfor er det problematisk at fiske med tykkere line som ville gå alt for meget ud over kastelængden. Omvendt har jeg intet haft at udsætte på at den forholdsvis tynde line har kunnet holde til den hovedvægt af fisk på 4-7 kg jeg har taget på denne metode. Angående længden på stangen ville det heller ikke gøre mig noget med en fod eller to mere men decideret nødvendigt har jeg overhovedet ikke fundet det og de samme længder brugt i Gaula har jeg fundet helt og aldeles unødvendigt. Kortere end det ville jeg dog betænke mig på da længden har vigtighed i forhold til at både styre vobleren under fiskeri samt til at løfte den af bunden når og hvis vobleren går i bunden. At vobleren går i bunden vil man uværgeligt opleve konstant specielt ved egen bred. Men den gør det primært med skeen og ved stop af indspinning er den som regel til at løfte fri og spinne ind igen. Længde er også bare en dejlig ting ved fight af fisk. Selvom jeg godt kunne optimere grejet en smule er det alligevel forblevet uændret og jeg har egentlig været fint tilfreds med dette setup siden jeg begyndte at bruge det.
Jeg må selvfølgelig medgive at til laksefiskeri er dette ganske let grej. Angående stangen kunne jeg godt tænke mig en med lige en anelse mere bundstyrke i men faren er bestemt at grejet bliver for tungt til de fleste aspekter af denne metode.
Skulle jeg igen som så ofte i barndommen igen begå tungt blink- eller orme fiskeri ser jeg det bestemt ikke som et dårligt valg stadig at bruge kraftigere stang, tykkere line og multihjul. Dog ville jeg som det er blevet med de bedre fastspolehjul stadig vælge dette til blinkfiskeriet da jeg i forhold til teknik og fight af fisk ser det som klart overlegent i forhold til multihjulet. Line tykkelsen ville jeg også vælge større da det både betyder mindre i forhold til kastelængde med de generelt tunge blink og pga. de hyppigere bundbid. Dog ville jeg med deres store brudstyrke næppe gå højere end højst nødvendigt - måske 0.30 og således stadig ikke få problemer med linemængden. Tanken der bag er også at man skal passe på med kun at se på linens brudstyrke og se den i forhold til grejernes svageste led såsom knudestyrke og forfangsstyrke mm. Dertil kan komme en betragtning om at ved det tunge blink fiskeri er så meget større risiko for at miste blinket der så ganske ofte alligevel sidder urokkeligt fast. Det bliver altid en opvejning af hvad der er nødvendigt og hvad der er helt overkill.
Kun til orme- reje fiskeri ser jeg multihjulet overlegent da det som det der fiskes med frikoblet spole er ganske suverænt til lige at slippe lidt efter ved hug. 
Beklager hvis det blev et lidt langt indlæg igen igen. Men selvom jeg ikke engang tog alt med synes jeg at det var vigtigt at få meget med her. Men uddyber som altid gerne yderligere hvis nogle skulle skulle ønske det Smile   



Print side | Luk vindue