Print side | Luk vindue

Vingestrips

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Fluefiskeri
Forum navn: Fluebinding
Forum beskrivelse: Fluebinding spørgsmål og svar
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51195
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 10:18


Emne: Vingestrips
Besked fra: PK
Emne: Vingestrips
Posteringsdato: 27 Jun 2017 kl. 17:17
Jeg har i de seneste uger, fået en del forespørgsler, om rørfluer med vinge strips.

Spørgsmålene går på, om der er nogle standard mål på vinge strips, altså længde og rod bredde, i forhold til rørfluerørets længde.

Jeg laver selv mine egne strips individuelt, så jeg tilpasser vinge til fluens formål, men jeg er så pludselig i tvivl om, at der ved fluebindings konkuranser, måske alligevel, er nogle standarder, der skal overholdes.

Findes der standard for vingestrips længe / bredde? og findes der evt. noget skriftligt på det, i form af tekst og tegninger?

Jeg har været med vognen i rigtig mange år, omkring det at lave vingestrips af skind og andet materiale, der kan skæres ud. Det være sig også skumvinger, og andet i skind uden pels, men om der er standarder, ja det ved jeg simpelthen ikke!

Dog kan jeg se, at mange af tidens top bindere, laver skindvinger meget tynde og lange, især til fluer med kuglebelastning bag til, og det giver også en flue, som har en meget levende vinge, medens andre af de gode fluebindere, laver vingerne noget bredere, især vis man laver et hul i vingens front, som så stikkes ind over krogen, ja de har oftest en bredere front.

Jeg bruger, som skrevet det hele, men jeg kan godt se, at de fluebindere, som vil lave tingene ens, da kunne det være en fordel, at man kunne følge en standard, især vis man laver vingerne, som en lagervarer.

Er der nogen, der evt. kan hjælpe omkring ovenstående, så hører jeg gerne omkring evt. standarder på vinge strips!

Mvh
Per Karlsen.






Print side | Luk vindue