Print side | Luk vindue

Moderne dansk laksefiskeri

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Generelt
Forum navn: Lystfiskeri generelt
Forum beskrivelse: Generel lystfiskerdebat om løst og fast
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51369
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 13:28


Emne: Moderne dansk laksefiskeri
Besked fra: Jakob Larsen
Emne: Moderne dansk laksefiskeri
Posteringsdato: 01 Dec 2017 kl. 14:41

Tråden fortsat 1. januar 2023

Mine visioner for fremtidens laksefiskeri er

  • sæsonstart 20. marts og slut 1. oktober i A-vandløb (hovedløb)
Hvorfor: Det vil give en glidende start hvor der ikke er så mange laks i åen. Det vil give de lokale mulighed for fiskeri uden at man står på ryggen af hinanden som ved premieren 16. april. Der er ikke grund til at hive mange gydemodne laks af vandet i oktober.
  • Max. en vestjysk større laks indenfor åkvoten pr. lystfisker og frit fisker og efter de små.
Hvorfor:  Der er ingen grund til, at der shoppes rundt mellem de forskellige åløb for at få mere end en røgelaks i fryseren. Det vil blive mere udtalt i 2018, hvor kvoten i Skjern Å deles i 2. Det gælder generelt om at udtage flere af de små laks for, at den genetiske stabilitet i bestanden bevares. I år blev kun 1/3 af den lille kvote opfisket i Storå, hvilket gav et forholdsvist skævt udtag til skade for genetikken i laksebestanden. Ca. 300 laks blev med nuværende system hjemtaget fra Storå, hvilket realistisk betragtet svarer til 5-7 % af opgangen. Hvilket er et uhørt lavt udtag sammenlignet med fx. den norske lakseforvaltning.
  • Ingen tvungen genudsætning af gælleblødende laks.
Hvorfor: Det burde ikke være nødvendigt at understrege det kritisable i at reglerne foreskriver, at store laks skal genudsættes levende som døde.  Ved Gaula og Orkla har man fine indleveringsregler (til plejehjem udenfor kvoten), regler der snildt kunne kopieres i Danmark, men gider man?
  • Ingen brug af fiskemetoder, der notorisk giver mange skadede laks.
Hvorfor: Det er muligt at vælge agn der kun resulterer i sjældne skader på fiskene, hvilket er alfa og omega i et C/R fiskeri. Cirkelkrog og kondomspinnere kommer umiddelbart dårligt ud. Kondomspinner kan måske reddes ved anvendelse af helicopterrig, som det demonstreres på Skjern Å´s hjemmeside.

Det var umiddelbart mine vigtigste forslag - lad mig høre hvad I andre laksefiskere har gjort jer af tanker. Nu har vi i efterhånden nogle år kørt med samme setup og det er tid til en evaluering.

med lystfiskerhilsen

Jakob Larsen



Svar:
Besked fra: fishmadman
Posteringsdato: 01 Dec 2017 kl. 15:40
Hej Jakob - med fare for at gøre folk der fisker efter nedfalds fisk sure - vil jeg ytre mig om tideligt fiskeri efter - nedfaldsfisk.

Een ting jeg synes er vigtig at påpege mht. til det tidlige fiskeri i Skjern å/Nedfaldsfisk

Nettop Skjern Å (Måske også andre af de vest vendte å systemer) har en høj % del af andegangsgydende laks (måske også 3 gangs gydèr) - altså fisk der overlever gydning og når tilbage til deres spiseområder ved Grønland.

Man kan læse om dette forhold i fiskeri biolog Knud Larses bog fra 50`r - Nettop det fohold at der er tale om meget værdifulde nedfaldsfisk - bør tages med i en vurdering af omfanget af sportsfiskeri efter disse - genetisk specialitet - der potientielt kan vokse til...gigantlaks

Hvordan kan man udgå et fiskeri hvor dise hårdt prøvede fisk står for skud?

Bør man lave frednings zoner på den nederst del af åen og andre steder hvor nedfaldslaksen opholder sig?

Bør man lave yderlig tiltag i forhold til disse særlige nedfaldslaks?

Venlig hilsen Jesper

     


Besked fra: mlundh
Posteringsdato: 01 Dec 2017 kl. 15:59
https://www.youtube.com/watch?v=0-gk9-IXTjw

Cirkel kroge til fluefiskerne?


Besked fra: Gylling
Posteringsdato: 01 Dec 2017 kl. 16:34
Hej Jakob.

Som Skjern Å fisker løber jeg tit i den snak og set med mine øjne har du ret. Mit personlige ønske er meget lig dit oplæg.

Tænkt hvis vi kunne få lov at begynde fiskeriet allerede 1. Eller 15 marts... uha det ville være fedt, men også fornuftigt efter min mening. Fiskeriet vil spredes mere ud istedet for det vilde 16 april fiskeri og ugerne derefter. Vi ved der ihvertfald i Skjern Å. Er opgang hele året og der er en del blanke fisk allerede i jan/februar dog ikke så mange som i april. Genetisk ville det give mere fornuft at fangsterne/ aflivningen af laksene bliver spredt over flere måneder istedet. Fiskeriet vil for sportsfiskerens skyld blive rigtig spændende da der naturlig vil være noget længere mellem fangsterne og det at fange en vinter-springer vil være noget helt specielt. .. Måske der vil "ryge" en nedgænger i ny og næ men så vil den jo tappe på kvoten og så hellere en nedgængere mindre end en opgangsfisk der er sikker på at komme på arbejde på gydepladsen. 
Om der så skal en masse " regler" til i den nye fisketid fra 1. Marts til 16 april, er mig underordnet. Om det kun er enkeltkrog, modhagløs, ekstra betaling ( som udelukkende går til udsætning/gydegrus m.m) det vil efter min mening give fiskeriet et løft og set med turist øjne og for de lokale kan vi få ægte springerfiskeri som i Irland. 
Endvidere vil lidt aktivitet ved åen i marts måned holde Skaven på vingerne og der skader jo ikke. Så i sidste ende vil et tidligere fiskeri nok ikke tolde på en bestand.
Og snakke og ideer gå vidt omkring..spændende om det en dag kunne blive en realitet. 
Og ja de sidste uger af sæsonen kunne nemt sløjfes efter min mening.

Spændende at følge denne debat 👍


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 01 Dec 2017 kl. 17:34
Hej Jesper

Der vil selvfølgelig ryge enkelte nedfaldsfisk på krogen - i Skjern Å nok traditionelt flere end i Storå. 
Hvor mange der reelt kommer tilbage og om disse nedfaldsfisk klarer genudsætning i mindre grad end en blankfisk ved jeg ikke. 
Om det er disse flergangsgydere, der giver de helt store laks er ikke sikkert. Det kan lige så vel være laks, der har været 4 år i havet i streg.
Hvis der er en tendens til at nedfaldsfiskene hober sig op nederst i åen kunne denne del lukkes 14 dage i starten (regnet fra 20. marts) eller der kunne være redskabsbegrænsninger. Det er sikkert primært efter en hård vinter nedfaldsfiskene bliver i åen i længere tid.
mvh Jakob


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 01 Dec 2017 kl. 18:36
Hej Per

Tak for dine bemærkninger. Jeg kan se vi i store træk er enige i det fornuftige i at starte fiskeriet tidligt. I år blev fanget 65 store laks på premieredagen i Storå, hvor åen blev finkæmmet af så mange fiskere, at det dårligt var til at parkere. Det ville ikke være sket ved en tidligere sæsonstart, så ville fiskeriet stille og roligt løbes i gang og de mest ihærdige havde chancen for at løbe ind i en af de helt tidlige, som ellers nok ville ryge på krogen 16. april.
mvh Jakob


Besked fra: S.Juel
Posteringsdato: 02 Dec 2017 kl. 10:16
Hej Jacob

Jeg er fuldstændig enig i dine punkter og anskuelser.

For at underbygge, er det også i min optik vigtigt vi får begrænset hjemtagelse til et stk vestjysk laks / år. Altså en personlig DK kvote. Om den hjemtages fra det ene eller andet vandløb er underordnet. Det er vel ikke et et must med en Grand Slam til fryseren!!
Det vil få den positive konsekvens, at vi lystfiskere vil genudsætte den eller de første forårslaks. Det er vigtigt den skånes. Det er jeg ikke sikker på der sker idag, da tæt på 100 % aflives - idet alle ved kvoten udløber ret hurtigt.
Du har ligeledes en vigtig pointe ved tidligere opstart. Koncentrationen af laks og fiskere vil ikke være så stor som midt april. Det burde give en mere jævn fordeling af fangster og dermed skåne bestanden, eller forlænge kvotetiden. Det skete tidligere!
Det ville tjene et godt formål hvis man hjemtog den skadede, finneklippede eller hanfisken. Eller måske vente på trofælaksen.....

Mht nedgængere bliver problemet, hvis det er et problem løst samtidig. Det er i øvrigt ikke mit indtryk, at der blev fanget voldsomt mange på det tidspunkt vi måtte fiske tidligere (Storå)

Hvem er det lige der bestemmer hvordan reglerne er? Og hvordan er det vi kunne påvirke dem. Ved biologen detWink

Vh Søren Juel





Besked fra: Ole K.
Posteringsdato: 02 Dec 2017 kl. 10:34
Interessant debat.
Men en personlig Vestjysk laks fra en af åerne hvordan kunne det administreres? 
Der er jo et loft i hvert enkelt å system stadigvæk og der er da væsentlig flere fiskere end laks i kvoterne 
Så hvordan skal/kan det skrues sammen?  Højere kvoter, en  fælles indrapporterings-portal, nem-id baseret eller? 

Det blev før nævnt at kondomspinneren skulle være skidt for fiskene mht genudsætning? 
Hvordan det? 
De laks jeg har taget på kondomspinneren har været kroget i over/undermunden helt ude i snuden og når de kom i nettet røg krogen ud af sig selv. 
Jeg fisker udelukkende opstrøms med den.

Mvh Ole 



-------------
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.


Besked fra: hlf
Posteringsdato: 02 Dec 2017 kl. 14:09
Hi, bare lille bemærkning til emne.

Som laksefisker, så kan man sige, det ikke er blevet mindre populær de sidste åre. Som nærmeste nabo til en lakse å, så kan man se stigningen i lystfiskerturismen vokse, hurtigere end forventet. I år åbnede Laksens Hus v Skjern åen, mange tusinder af lystfiskere gik 8-15 m fra hinanden, mens bilerne holdt i lange kolonner langs åen, overfyldte pakkeringspladserne. Storkvoten forduftede inden 10 dage, mange gik forgæves. Folk fra andre lakseåer, som havde fået "sin" laks, kom og sænkede ormeklasen, kastede den gule Flying C, fik en laks mere.... skal vi have mere af det ?   .. . 

Samtidig med Laksens Hus blev åbnet, blev ulovlige garn konfiskeret i fjorden...

Man skal passe på med at ønske, man risikere at få det man ønsker !

Vi fik rykket premieren til Dronningens fødselsdag, med god grund, sidenhen er der ikke fanget kelt, fisk på vej ud fra endt gydning. Det, i sig selv, skal man naturligvis påskønne som laksefisker - vi ved de kommer igen og gør, det laksen skal. Bogen af Knud Larsen fortæller om fakta, før 1950erne, med stærke Skjern å laks. 


Jeg kan kun bifalde bogen, som fortæller om fakta, dog er der naturligvis et faktum, i skal bekymre jer om, hvis laksen skal frem og tilbage. Som Hans Bache, også kaldt Æ´skomager. Han var fluefisker i Skjern åen. Da han var 84 år. Da Skjern åen kun havde leveret 2 laks 1958, blev Hans Bache interviewet af "sportsfiskeren" redaktør Bent Lemche. Hans mente "de tager alt for mange fisk i fjorden, uden man høre om det. De siger ganske vist kun, fanger få fisk, men jeg tror dem ikke. Der er i år blevet taget fisk på 36 kg i garnene, så der er stor fisk imellem" , det var Hans Bache´s ord slut 50érne, indtil dato er intet ændret sig, udover fredning af laksefisk, ørreder, som blot skal genudsættes, døde, skadet tilbage i fjorden. Fiskedirektoratet har fjernet garn i fjorden, mange ulovlige. Senest for ca 11/2 mdr siden, over 90 ulovlige ruser, umærkede, store, med indgang, som din hoveddør. 

Så alt er en balance mellem laksens behov, ikke vores. Ulovlig fiskeri, fritidsfiskere, bi-erhvervsfisker fylder voldsomt i Ringkøbing fjord i perioder. Alt fra enorme sildegårde, som opfisker gydemodne sild, til eks minkfoder, til heltfiskeri m bifangster af havørreder, alt sammen i de trækruter til og fra Skjern åen. Problemer kan man også registrere i smolt rapporten, 64 % forsvinder i fjorden. . . osv. 

For nogen, er det spændende at fiske med flying C - andre med klase orm - fluefiskeri, , Skjern åen er v bestandsanalyse estimeret mellem 2650 til lidt over 3000 laks, samtidig er der rekord i fangster i år, , man kan sige, det er måske smart at beskytte nedfaldsfisk i særdeleshed, udover det, gøre sig tanker om fiskemetoder, om fjorden, som kan fiskes uhindret på kryds og tværs i trækruterne. Så kan man gøre sig tanker; Få år siden, beskrev SÅS, DSF mange skadede, garnskadede fisk i åen, , hvis de garnskadede fisk pludselig er forsvundet, med samme garn forhold i fjorden, hvordan går det så laksen, på sin vej gennem fjorden. 

Så med Jespers mening omkring nedfaldslaksen er en særdeles vigtig pointe. Dernæst kan vi sende en tanke til de mange generationer af laks der gik tabt i fjorden, med deres afkom gennem årtier, der mangler i bestanden, med andre ord, som betegnes "stagneret" hos DCV, kan man tænke over , , intet kommer af sig selv, smolten produceret på DCV koster ca 12 - 13 kr pr stk, under givende forhold. Kun og heldigvis er Storåen undtaget, en sart balance, som nok er værd at beskytte en selvproducerende vild-laksebestand !, i særdeleshed i foråret, hvor de værdifulde kelt trækker yt, risikere at komme tilbage som monstre ! 

Endelig ville det være optimalt med forslag Jesper, fredningszoner på dele af det nederste åløb, problemstilling m grådighed, tanker om vækst, penge til kommunen kommer i første række, som med lystfiskerturisme, inden alm forhold er bragt i orden, som Hans Bache påpegede i sin tid. 


-------------

     


Besked fra: hlf
Posteringsdato: 02 Dec 2017 kl. 14:21


-------------

     


Besked fra: hlf
Posteringsdato: 02 Dec 2017 kl. 14:33
 


-------------

     


Besked fra: anderslarsen
Posteringsdato: 02 Dec 2017 kl. 20:48
Ideerne er meget fornuftige. Jeg synes det er fint at vi kan få en laks med hjem til røgovnen. Man kunne stoppe fiskeriet i midten af september. Det kunne vel medføre, at der kunne skrues lidt op for antallet af hjembragte store laks?


Besked fra: carsten o
Posteringsdato: 03 Dec 2017 kl. 10:06

God debat hvor jeg syntes at det med en personlig kvote lyder fint Big smile
Der er en del som når de har fanget en Laks så skal de videre til den næste Å inden kvoten er opbrugt der. Det vil man så slippe for !
Frit fiskeri efter laks under 75cm lyder også fint Thumbs Up
Med de nuværende frednings tider syntes jeg ikke der fanges mange nedgænger i skjernå. Så hvis der må fiskes fra 1 eller 20 marts vil det helt sikkert øde fangsten af disse fisk, men på den anden side vil den trafik også være til gavn da det vil forstyre skaven i sit fortagenet !
Men jeg er i det stor hele enig med jer og vi er også ALLE enig i at det er ren kaos med folk og parkering ved div Åer til præmieren !





Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 03 Dec 2017 kl. 14:59
Hej Søren

Den indflydelse man har er at få Sammenslutningerne (SÅS, SVS osv..) til at bakke op om det erfarne lystfiskere kommer med af konstruktive ændringer og så få staten til at vedtage de nødvendige regelændringer i storåbekendtgørelsen m.fl.  https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=160647 - https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=160647

 Jeg synes det må være noget svært at argumentere mod det fornuftige i en tidligere sæsonstart. Om det så betyder at fiskeriet lukkes ned allerede medio september som forelået af Anders (med et halvt års pause som nu) er måske ok, man skal blot huske på at få høstet en del af de små laks, som jo kommer senere op i åen. Der er også et hensyn til havørredfiskeriet.


Besked fra: anderslarsen
Posteringsdato: 03 Dec 2017 kl. 16:39
Med hensyn til antallet af nedgængere, virker det som om, at de milde vintre vi efterhånden har, betyder at laksene går hurtigere ud i havet igen efter afsluttet gydning. Det er kun en formodning, men det må være en enkel sag at få det enten forkastet eller bekræftet ved mærkningsanalyse.

-------------
Venlig hilsen
Anders


Besked fra: ufl
Posteringsdato: 03 Dec 2017 kl. 16:40
Hvis man udelukket ser på Storåen, så har man en del bruger som ikke bidrager til fællesskabet ved at betale til gruspuljen. Når man faktisk har verdensklasse laksefiskeri uden at bidrage til fællesskabet og en stadig udvikling af bestanden med gydeforhold osv er pinligt. 
Man har to vandløb i Danmark som giver problemer med oversvømmelser, det er Gudenåen og Storåen som netop begge stadig har de to meget skadelige vandkraftssøer som man stadig ikke forholder sig til at finde en løsning på.
Man snakker om højvandsdæmning i vandkraftssøen til at begrænse de menneskeskabte problemer med oversvømmelser uden at få tænkt et omløbsstryg uden om hele søen og ikke kun 1/3 som stadig ikke vil sikre laksens vandring til gydepladserne og endnu vigtigere smoltens vandring tilbage til havet.
Man drømmer om vandevent på det 1/3 af stryget med rafting, der er kun 5 højdemeter, så håbløs lille fald hvis man tror det kan skabe langvarig vandturister, vi har Cold Hawaii en times kørsel derfra, der kan man få vand aktivister i verdensklasse.
Så er man igen inde og pille i at kun fluefiskeri er ædle nok til laksefiskeri, hvor spinner og orm er skadelig for fiskeriet...
Der skal være en klar forvaltningsplan af skarv, sæl og garn/ulovlig garn som er tidssvarende til problemerne her og nu, ikke al de langvarige syltekrukker og når det endelig kommer lidt, så er det allerede forældet.
Så kan vi få en tidssvarende forvaltning af problemerne, et frit 100km Storå som vil være til gavn for lystfiskere, laksen og turismen, så behøver vi ikke regler hvor fluefiskeri er mere ædle end andet, hvor der kunne opbygges meget større stamme som kunne forvaltes med meget færre og simple regler. 


Besked fra: fishmadman
Posteringsdato: 03 Dec 2017 kl. 17:25
Mht. til skarv - I North Esk (Skotland) har interesserede i laksens ve og vel lavet hold af støjende fodgængere der lægger deres daglige gåtur forbi den nederste del af elven - i den for smolten farlige periode - Tidlig forår - hvor den trækker ud

Gas kanoner med interval afskydning er også en del af projektet - der har fokus på at stresse prederende fugle som skarv og toppede skallesluger

Måske en ide med et friviligt larmekorps


Besked fra: mortenklim
Posteringsdato: 03 Dec 2017 kl. 19:06
God ide med, at sprede fiskeriet over nogle flere uger.

Fiskeri efter laks og havørred er for alle. Så for mig er fiskeri med flue, orm, spinner osv. ligeværdigt.

Ved åen skal der være plads til alle fiskeformer. Der vil altid være diskussion om dybe krogninger ved de forskellige metoder.





Besked fra: ufl
Posteringsdato: 03 Dec 2017 kl. 19:50
Hvis man vil ændre sæsonpremieren så vil jeg da håbe at de gør det ens alle steder, kan da forestille mig et endnu større kaos ved Storåen hvis de åbner 14 dage før Skjern å hvor lystfiskerturismen muligvis kan nå at presse den store kvoten på kort tid og så drage videre til Skjern år osv, så tænker man skal lige tænke sig om mere end to gange hvis man ønsker at starte tidligere end andre. I de sydligere åer har de en stærk bestand af havørreder, så der bliver de hårdt ramt at lukke sæsonen tidligere.
Så det er mest interessant er præmieren, der gør man klogt i ens regler for at få spredt fisketrykket og gerne lidt mindre kaos og stille opstart på sæsonen ved at starte tidligere.
Med den eksplosive vækst af bestanden i Storåen er det kun de 35km ud af 100km, skarv, sæl, garn/ulovlig garn der er klart de begrænsende faktorer, så finjustering af regler betyder ikke nævneværdigt på bestanden. Der skal bedre rammer til for laks og havørred så fiskeriet ikke stagnere....  


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 03 Dec 2017 kl. 22:45
Hej Ulrich og Morten

Der er ikke fiskemetoder, der er finere end andre, men hvis visse metoder giver en overdødelighed i et C/R fiskeri, må det da stå klart at noget må gøres. 
I år går Skjern Å solo med en opsplitning af laksekvoten. Det er muligvis en god ide.., men det var nu bedst, hvis der var enighed om reglerne på tværs af vandløbene.


Besked fra: hlf
Posteringsdato: 03 Dec 2017 kl. 22:53
Citat: Jakob Larsen

Hej Ulrich og Morten

Der er ikke fiskemetoder, der er finere end andre, men hvis visse metoder giver en overdødelighed i et C/R fiskeri, må det da stå klart at noget må gøres. 
I år går Skjern Å solo med en opsplitning af laksekvoten. Det er muligvis en god ide.., men det var nu bedst, hvis der var enighed om reglerne på tværs af vandløbene.


-------------

     


Besked fra: ufl
Posteringsdato: 04 Dec 2017 kl. 01:20
Hej
Når man kalder tråden "moderne  dansk laksefiskeri" og har synspunkter som "Ingen brug af fiskemetoder, der notorisk giver mange skadede laks" underforstået spinner og cirkelkrog, så vil jeg da meget gerne have defineret hvad "moderne" indebære. 
Hvad har man af statistik på overdødelighed ved brug af spinner og orm?
Om du fisker med flue, orm eller spinner kan man da risikere en dyb krog....
Hvert år kan man læse og høre og utrolig lange fight på fluestænger, de dør måske ikke af en dyb krogning, så er det mælkesyre og stress de dør af...
Er moderne dansk laksefiskeri forbud mod spinner og orm? nu når man mener der skal gøres noget?
Når man tænker på hvor meget skade skarven, sæl og garn kan gøre på bestanden af laks og havørred, er vi så ikke meget under promiller hvad dødlighed ved C&R?
At starte denne debat er sgu navlepilleri som kun giver mudderkast når man ikke bidrager med mere dokumentation, slet ikke hvis man mener at det skal være moderne dansk laksefiskeri....


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 04 Dec 2017 kl. 07:17
Hej Ulrich

Du må gerne mene hvad du vil. Jeg har ikke talt for forbud mod hverken orm eller spinner, men når jeg gang på gang konfronteres med det synspunkt at cirkelkrogen stort set skal sluges af laksen for at blive hængende, så er det for mig rigeligt til at metoden nok ikke er optimal. Metoden skal være optimal især nu hvor man er tvunget til at sætte mange laks ud igen. Jeg forstår ikke hvorfor du ikke kommenterer på mine betragtninger vedrørende indlevering af gællekroget blødende laks. Jeg har siden 1976 fisket i 10 forskellige elve udenfor Dk og aldrig været i en situation, hvor der var tvungen genudsætning af en skadet laks. Det skal håndteres ellers har vi ikke et moderne laksefiskeri. - Og ja, fluen kan også sidde dybt om det så er en lille eller en stor flue. Jeg gør gerne mere for at også mit eget fluefiskeri bliver endnu mere skånsomt. Man kan sagtens skyde skylden på skarv og garn, men i mit eget fiskeri har jeg også en etisk standard og jeg må bare sige at jeg har det skidt med genudsætning af laks jeg ved ikke overlever.


Besked fra: mlundh
Posteringsdato: 04 Dec 2017 kl. 07:58

Hej Jakob Larsen.

Da jeg kun kan give dig rat i at fiskeriet efter laks skal være så skånsomt som muligt, kunne jeg godt tinge mig at du ville gå ind og se den youtube video jeg henviser til i et af de første indlæg i denne tråd.  Det under mig,

 at der ikke er kommet eneste kommentar om denne video??

https://www.youtube.com/watch?v=0-gk9-IXTjw

Mvh Morten Lundh.



Besked fra: ufl
Posteringsdato: 04 Dec 2017 kl. 08:04
Hej Jakob
Jeg reagere på det du skriver og ikke hvad jeg tror du mener....
Med hensyn til genudsætning af blødende fisk fra gæller er vi skam enige, og finder set selv hel håbløst.
Men er der så brodne kar der vil udnytte denne regel?
Nu kan man se rigtige gode genudsætninger på youtube når folk bruger de store anbefalet net, så har faktisk købt et til den nye sæson da disse genudsætninger ser meget skånsomme ud hvor laksen ofte forholder sig roligt.
Så hvis laksen bliver presset for længe og kørt hel flad så den kan landes og man kan få et godt facebook billede skader vist og meget mere end det gavner med mælkesyre og stress.....


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 04 Dec 2017 kl. 15:14
Hej Morten

jo, jeg har nu set videoen igen. Det drejer sig om fluefiskeri med en efterhængt cirkelkrog, der så vil kroge udvendigt på kæben. Det synes jeg måske er lidt alternativtErmm

Ulrich : jeg skriver "kondomspinner "og ikke "spinner". Jeg skriver "cirkelkrog" og ikke fx. "J-krog". Så jeg har hverken talt mod spinnerfiskeri generelt eller ormefiskeri generelt. Jeg fisker fx. selv med blink en del af tiden i Norge - så der er ikke tale om en hetz på lystfiskere, der fisker med spinnestang.
Jeg har også fået købt et savage gear gumminet str. XL, men det har nu vist sig at være lige i den store ende og ville hellere finde noget sammenklappeligt at have hængende på ryggen.


Besked fra: mlundh
Posteringsdato: 04 Dec 2017 kl. 15:25
Ja.. lille krog, der kroger udvendigt på munden, så langt væk fra gælder som muligt. det burde være den  eneste lovlige metode, hvis man vil fiske på laks man skal genudsætte??
 


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 04 Dec 2017 kl. 15:35
Morten

Jeg kan godt se princippet i at det er skånsomt, måske en ide til ormefiskeriet...så det kun er selve ormen, der kan sluges mens krogen kroger udvendigt når der strammes op.


Besked fra: mlundh
Posteringsdato: 04 Dec 2017 kl. 15:43
Helt sikkert en god ide til ormefisker, men jeg fornemmer en vis skepsis over for at bruge det til fluefiskeri., hvorfor?? 



Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 04 Dec 2017 kl. 16:40
Fordi jeg ikke rigtigt kan se hvordan det skal praktiseres når der ses bort fra fiskeri med rør. Men lad os se flere you tubes hvor der fluefiskes på en måde, der er sammenlignelig med laksefiskeriet dvs. nedstrøms fiskeri.


Besked fra: Marius Juhl
Posteringsdato: 05 Dec 2017 kl. 04:36
Hej Jakob.

Jeg er meget enig i dine pointer, og ligesom de andre gæve lystfiskere, synes jeg også, at det er et interessant debatemne at tage fat i. Vil følge debatten i de kommende dage.

Mvh.
Marius


-------------
Er du i tvivl om, hvilket fiskegrej du skal vælge? Besøg http://friluftsmagasinet.dk/ - friluftsmagasinet.dk og læs diverse guides til valg af fiskegrej.


Besked fra: ufl
Posteringsdato: 05 Dec 2017 kl. 08:33
Hej Jakob
Kan du ikke fremlægge data for det overdødelighed med de to metoder som du omtaler?
Hvorfra ved vi at laksen ikke også ville tage en flue dybt som det kunne være kondomspinner?
Nu bruger ikke selv kondomspinner, men det gør de fleste nok.
Så ja jeg er tilhænger af så få regler som muligt.
Synes det er tankevækkende at rigtig mange når de ikke kan fange fisk på fluen så griber de spinnestangen og bruger kondomspinneren eller bader lidt orm når der er så stor omtalt overdødelighed?


Besked fra: Mfls1
Posteringsdato: 05 Dec 2017 kl. 13:08
Jeg synes det er svært at lave perfekte regler, og jeg er bekymret for, om vi ikke er på vej til at udvikle et fiskeri, hvor det næsten kun er flue, der er tilladt. 
Det går jo egentligt ret godt med de eksisterende regler, forstået på den måde, at fiskebestandene er i fremgang.

Jeg har fanget en del laks på både reje, orm og spinner. 

Da rejen blev forbudt i DK gjorde jeg op, at jeg på reje havde fanget 11 april-maj laks, hvoraf de 10 havde været kroget perfekt i mundvigen med en almindelig str. 3-0 enkeltkrog. Dette synes jeg ikke gav anledning til lovindgriben, men andre (hvoraf mange aldrig har brugt en reje, havde andre meninger)

Med orm og modhageløs cirkelkrog er der flere ting at bemærke.

Jeg kroger ca. 50% færre formodede laks og havørreder end tidligere.
Jeg taber 30-50% flere under fighten.
Jeg bruger væsentligt flere orm p.g.a. manglende modhage mm. (jeg har prøvet forskellige metoder med elastik, nylon mm på kroggabet for at undgå dette). En fiskedag kan således let koste 150-200 kr i købte orm. Det er de færreste, der har mulighed for at grave så mange selv). En alternativ metode med orm kun på linen vil måske forværre dette ormeforbrug.....
Jeg kroger absolut de fleste af de landede fisk i mundvigen.
Det er blevet væsentligt sværere at fiske orm med flåd, de fleste fisker i dag uden flåd)

Med spinner har jeg også ofte oplevet, at spinneren er blevet helt slugt (overhalet) og sidder langt nede. De modhageløse kroge gør det betydeligt lettere at få disse ud, men der er bestemt stadig fisk, der næppe overlever.

Endelig skal man også huske, at det er betydeligt lettere i teorien at udsætte og håndtere en laks korrekt. Om foråret, hvor fiskene er generelt er store, tager de særdeles let skade ved at komme på land. Nogle steder er der så dybt, at det nærmest er uundgåeligt, især hvis man er alene afsted.  De fleste brinker er tilmed ikke engang ordentligt groet til med græs, hvilket yderligere skader fisken. En fisk på 8-9 kilo, der har overhalet spinneren, cirkelkrogen eller rørfluen skal godt nok være overordentligt udtrættet (ofte problematisk syrefyldt), førend man ene mand bare lige afkroger den problemfrit i vandet.
Min pointe er her, at der allerede genudsættes en del fisk der sikkert dør.

Jeg synes det er fint, at sportfiskeforeningerne flere steder er holdt op med at vise billeder af genudsatte laks.

Man kan også vende "bøtten helt om" og foreslå noget andet fx

* Et max antal fisketure pr årskort (nogle fanger rigtig mange fisk, og de laks der ikk e overlever er formentlig ligeglade med, hvem der fangede dem og lodsejerne er ligeglade om det er de samme biler eller forskellige, der slider deres veje)
* En pauseperiode efter landet laks (genudsat eller hjemtaget) (råddent hvis man har en uges fiskeferie)
* Genudsætning forbudt og fiskestop ved fanget fisk. (en straf at fange laks)
* Et makimalt antal landede fisk pr måned i hvert enkelt vandløb og herefter stop. (et kapløb hver gang til den første)

Dette var bare strøgtanker - jeg synes bestemt IKKE selv disse forslag er gode eller gennemtænkte. Min pointe er dog, at uanset hvordan laksefiskeriet forvaltes i fremtiden, skal vi passe på, at det ikke bliver for de få udvalgte, men derimod til glæde for flest mulige - altsammen på en måde, hvor fiskebestanden fortsat trives storartet.




Besked fra: ufl
Posteringsdato: 05 Dec 2017 kl. 15:58
Hej Morten
Når man kommer til at vende bøtten i dit opslag, så melder jeg helt pas når det gælder om at lave sådanne begrænsninger og regler da jeg fisker for at komme ud og nyde naturen og stilheden, dyrke min hobby når tiden tillader det.
Synes det er imponerende at nogle folks trang til at lave regler og begrænsninger accelerere hurtigere end ellers eksplosiv bestand stigning af laks, der er ikke tænkt på dig Morten men mere i al almindelighed.


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 05 Dec 2017 kl. 16:54
Enig i at man skal have så få grejbegrænsninger som muligt. Det er vel heller ikke mere end 2 jeg har foreslået. Alt det andet trækker vel den anden vej? Mere albuerum ved fiskevandet, mindre stress, større kvote (frit fiskeri efter de små). En mulighed for at indlevere en skadet laks, så man ikke skal have det dårligt med at genudsætte en døende laks.
@Ulrich. - Jeg skal fremlægge dokumentation siger du. Det lader jeg DTU Aqua om. Jeg nøjes med at konstatere at der er fremført stor kritik af ormefiskeri med cirkelkrog og at de samme fiskere ikke havde tilsvarende problemer med dybe krogninger, da de fiskede med J-krog. Jeg kan anbefale videoen på Skjern Å´s hjemmeside om hvordan en kondomspinner omdannes, så den ikke giver dybe krogninger. - Det har med afstanden fra spinnerblad til 3-krog at gøre...
http://skjernaasam.dk/uncategorized/saadan-binder-du-et-helikopter-rig/ - http://skjernaasam.dk/uncategorized/saadan-binder-du-et-helikopter-rig/



Besked fra: æ fisker
Posteringsdato: 05 Dec 2017 kl. 17:28
hej lige en lille input.
der henvises til helikopter rig på kondom spinner, jeg laver selv mine spinner er begyndt at forsøge mig med gennemløbs spinner så jeg kan brug en mindre krog som på helikopter rig, jeg har endnu ikke prøvet dem men det ser ud til at setupet virker, det hele for at få en mere skånsom krogning med feks str 10 kroge, forventer mig meget til den kommende sæson, med hensyn til cirkelkroge til orm de kroger ligeså tit dybt i fisken som alm. ormekroge, men er langt mere besværlig at få ud igen ved en dyb krogning og mindst lige så stor dødlighed, "min personlige mening" men jeg elsker at fiske med ormn det er meget afstressende og hyggelig. Tongue

rigtig glædelig jul til alle.

hilsen Peder
gennemløbs spinner selvfølgelig for at opnå en bedre krogning, og undgå brækstangs effekten.


Besked fra: ufl
Posteringsdato: 05 Dec 2017 kl. 17:45
Hej Jakob
Nu har jeg set videoen tidligere og fint og godt lavet af Andreas og Torben.
Men så den lige igen da jeg ikke huskede noget med dybe krogninger og overdødelighed.
De omtaler landingsraten og krogstørrelser, ikke noget med dybe krogninger. Så har du en laks der sluger hele spinneren er du nok lige vidt eller sluger rørfluen helt....
Meget mere interessant er krogstørrelsen og er enig i denne betragtning, har i over to sæsonger ikke brugt større kroge end størrelse 8. En lille krog gennemtrænger bedre end stor krog.
Så der er intet i den video der understøtter den overdødelighed som du skriver......kun landingsraten.
Når du kun nævner kondomspinneren, så tænker jeg da Mepps spinner der har en kæmpe krog i størrelse 5 som laver kæmpe sår og der med så kort wire kan der bruges brækstangseffekten til at vriste krogen ud og evt skade laksen.
Laver faktisk mine wire op til 15-20mm længere, dels af to grunde da laksen ikke kan bruge brækstangseffekten og så kan spinneren meget nemt rettes ud bagefter med det ekstra plads.
Har kun få gange badet orm, men ja der er stor kritik af de cirkelkroge, så det er de overordnet regler der skal laves om, mener ikke det skal være de enkelte sammenslutninger der kommer til at lave hovsa regler.....
Der blev faktisk vist nogle gennemløbsspinner i videoen, der sad krogen nu langt fra bladet, den korte line var så krogen ikke fangede halen og satte sig fast og igen intet med den overdødelighed.
Synes ikke helt man kan kalden tråden moderne dansk laksefiskeri og angribe kondomspinner for overdødelighed hvis man intet kan fremvise der understøtter dette postulat, men jeg fisker ikke med kondomspinner og mener det er temmelig mangelfuld i din påstande...


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 05 Dec 2017 kl. 17:53
Hej Ulrich

Det der virkelig betyder noget er om laksen bløder fra gællerne, for så er det slut med den laks. Hvis krogen er slugt helt og linen klippes er det nok mere et spørgsmål om tid..Det har man dokumenteret ved geddefiskeri. Så jeg er ikke enig i at en mepps 5 er værre...
Hvordan har du det selv med at udsætte en gællekroget blødende laks?? Jeg har prøvet det og det er helt i strid med min moral som lystfisker...meningsløst..


Besked fra: ufl
Posteringsdato: 05 Dec 2017 kl. 18:36
Vi er enig med de blødende fisk....
Når du ikke ønsker at debatere og underbygge dine egne postulater mener jeg denne tråd er temmelig useriøs og melder mig ud af debatten.
Prøv at holde en størrelse 8-10 krog op ved siden af en mepps 5, så er du vist ikke i tvivl....slet ikke hvis du refererer til videoen med netop små kroge....

Men knæk og bræk


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 05 Dec 2017 kl. 19:27
https://consult.environment-agency.gov.uk/fisheries/managing-salmon-net-and-rod-fisheries/user_uploads/section6.3_final.pdf - https://consult.environment-agency.gov.uk/fisheries/managing-salmon-net-and-rod-fisheries/user_uploads/section6.3_final.pdf


Besked fra: ufl
Posteringsdato: 05 Dec 2017 kl. 20:06
Tja så sidste kommentar....
Den liste er anbefalinger, hvor der bliver nævnt store kroge, og ja mange bygger kondomspinner med størrelse kroge som er tilsvarende de størrelse kroge på Mepps spinner....
Ja vi er enige om små kroge og har brugt dem længe, men igen igen forholder du ikke til det du skriver at der er en overdødelighed ved brug af kondomspinner......det er pinligt du ikke vil forholde dig til dine udokumenteret postulater med sådan en overskrift....
Vi er enige om bedre krogning, mindre sårskader og bedre landindsrate med små kroge, men hvornår forholder du dig til den overdødelighed som du nævnte?



Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 05 Dec 2017 kl. 21:19
Det er jo ikke helt lige meget hvad man fisker med... http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165783614002495?showall%3Dtrue%26via%3Dihub - http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165783614002495?showall%3Dtrue%26via%3Dihub

I de åer hvor man stadig udsætter laks koster en udsætningslaks ca. 12 kr- så kan man jo regne lidt på hvor mange laks, der skal købes for at få en gydelaks tilbage ved en smoltoverlevelse i havet på omkring 5 %. Her bliver det så ikke helt lige gyldigt om laksene overlever genudsætning med 98 % eller med 55 %.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165783614002495 -

Nedenstående fra google søgning refererer til samme artikel som link

www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165783614002495 -  https://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165783614002495&prev=search - Many Irish Atlantic salmon rivers are only open for catch and release (C&R) angling since a change in salmon management in 2006. Success of Atlantic .... The lures were spinning lures (Flying C type lures). Table 1. .... The water temperature at C&R was higher for fly caught than lure caught fish (mean 13 °C vs. 11 °C, t-test ...




Besked fra: folp
Posteringsdato: 05 Dec 2017 kl. 21:30
 Ind i mellem kan jeg undre mig over alle jeres problemer med alle de laks i angiveligt fanger, jeg fisker sammen med min kone i Skjern Å på Borris stykket ,og hun har i de sidste 6 år fanget 1 (en) laks  selv om vi fisker 20-40 dage i sæsonen, hun fisker kun med spinner da hun ikke har tjek på fluen, det er helt uforståeligt for hende hvorfor nogle vil gøre det et problem for hende at bruge spinner, hun har heller ikke haft mistede laks i de år.



Besked fra: ufl
Posteringsdato: 05 Dec 2017 kl. 21:52
Jakob
Du skriver en masse tomgangssnak, hvornår kommer der dokumentation på at der er en overdødelighed ved at bruge kondomspinner som kan opløfte tråden til at kaldes moderne dansk laksefiskeri?
Prøv om du ikke kan forholde dig til det du selv har skrevet tak...


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 05 Dec 2017 kl. 22:14
Den er jeg kommet med Ulrich bare ved lidt simpel googlesøgning. 45% dødelighed ved et irsk forsøg med genudsætning af laks fanget på Flying C. Du kan jo købe artiklen hvis du vil have andet end konklusionen.


Besked fra: ufl
Posteringsdato: 05 Dec 2017 kl. 22:15
Hej Frank
Du rammer hovedet på sømmet, da rigtig mange der fanger få eller ingen laks med orm eller spinner så hvorfor alle de regler og restriktioner her??? Ja dem der fanger mange fisk og bruger meget tid på deres hobby må man da forvente fisker mest skånsomt ved C&R. Der er nogle meget dygtige ormebader og spinnefisker ved hvert vandløb som fanger rigtig mange fisk, også efter alle foreskrifter og anbefalinger, men det kunne måske gøre ondt på nogle??? Man kan gøre sig sine tanker....


Besked fra: ufl
Posteringsdato: 05 Dec 2017 kl. 23:06
Hej Jakob
Nu skal du lade være med at blande det sammen, i den artikel stå der LURES...
Hvad er LURES så: det kan være kondomspinner, mepps spinner, wobler, devonsspinner, blink osv osv hvor der typisk fra producenten bliver brugt store kroge.
Der står ikke i den artikel at der er overdødelighed ved specifik brug af kondomspinner som du skriver i din tråd.
Der står når agn kommer i halsen og de begynder at forbløder, så dør de. 
De kan gøre skade i mund og kæbe som også reducer overlevelsen.
Så vi er enige om at store kroge skader mere og kroger dårligere osv.
Du vedholdte dig igennem hele tråden at specifikt kondomspinner var der en overdødelighed med dem og ikke andre spinner, så den rapport giver heller ikke bevis på at kondomspinners overdødelighed kontra andre spinner med samme størrelse krog, som har været mit argument igennem hele tråden.
Hvis du fra starten havde brugt argumenter for små kroge kontra store kroge havde vi været enige lige fra starten, men ved specifik brug af kondomspinner kontra andre spinner har jeg ikke set noget dokumentation endnu.....
Så det var sidste ord fra mig i denne omgang.
Vi er enige på mange punkter, især små kroge
Lad det snart blive forår og knæk og bræk




Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 06 Dec 2017 kl. 05:49
Ulrich - er en Flying C type lure en wobler? 
Men, jeg er da enig i at små kroge også er en stor fordel ligesom kort afstand mellem spinnerblad og krogen på en spinner er en fordel.


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 06 Dec 2017 kl. 06:06
Frank
Det var ikke et problem hvad man fiskede med hvis der ikke var en kvote. Så kunne alle fisk tages med hjem og man behøvede ikke bekymre sig om overlevelse af en genudsat laks. Sådan er situationen desværre ikke. Jeg vil også tro din kone ville være ked af at skulle genudsætte en laks, hun kunne se ikke ville overleve. Så jeg synes ikke det er forkert  at indrette laksefiskeriet, så antallet af skadede laks minimeres og i øvrigt så kvotesystemet ikke bliver mere restriktivt end det sikres at der er nok laks på gydebankerne. Det nordmændene kalder at "gydebestandsmålet opnåes". 
Knæk og bræk til dig og konen.


Besked fra: ufl
Posteringsdato: 06 Dec 2017 kl. 07:06
Jakob
Igen hvor jeg læste dit link ved 3 floder i Ireland skriver de lures, så igen vil du på en engelsk webshop og købe lures så kan du vælge imellem mange fabrikanter af spinner, det samme med blink, wobler, Devon osv osv.
I den link står der stadig ikke specifik en overdødelighed på kondomspinner.
Når du slynger dig rundt med tal som 45% så må vores åer være fyldt med døde fisk som kommer drivende ned hele tiden eller de ligger og rådner mange steder langs åen?
Jeg har set en død fisk i de år jeg har fisket ved Storåen....
Hvorfor har du ingen beretning eller argumentation når du slynger dig rundt med google tal.....
100vis af lystfiskere fanger nul og få fisk, men nok 15-20 mand fanger ekstrem mange, så var den lille gruppe der interesant hvordan de bedriver deres fiskeri mest skånsomt, i stedet for at begrænse det store flertal....
Men de rigtige dygtige spinnefisker og ormebader er nok
en torn i øjet på nogle og kan da så ikke forstå at så mange fluefiskere også vælger at bruge orm og kondomspinner når de ikke kan fange noget på deres flue????
Hvis du vil holde en seriøs debat, tror jeg vi skal holde os til danske tal og undersøgelser, taget på danske forhold hvad vi ser oplever langs de danske åer.
Har ikke hørt en beretning endnu der understøtter de vilde tal du slynger dig om med.....
Så igen har du ikke data der berettigere til at skrive overdødelighed ved brug af kondomspinner kontra andre spinner, det er kun dit subjektive gæt...


Besked fra: fiskefreak
Posteringsdato: 06 Dec 2017 kl. 12:01
Citat: ufl

Jakob
Igen hvor jeg læste dit link ved 3 floder i Ireland skriver de lures, så igen vil du på en engelsk webshop og købe lures så kan du vælge imellem mange fabrikanter af spinner, det samme med blink, wobler, Devon osv osv.
I den link står der stadig ikke specifik en overdødelighed på kondomspinner.
Når du slynger dig rundt med tal som 45% så må vores åer være fyldt med døde fisk som kommer drivende ned hele tiden eller de ligger og rådner mange steder langs åen?
Jeg har set en død fisk i de år jeg har fisket ved Storåen....
Hvorfor har du ingen beretning eller argumentation når du slynger dig rundt med google tal.....
100vis af lystfiskere fanger nul og få fisk, men nok 15-20 mand fanger ekstrem mange, så var den lille gruppe der interesant hvordan de bedriver deres fiskeri mest skånsomt, i stedet for at begrænse det store flertal....
Men de rigtige dygtige spinnefisker og ormebader er nok
en torn i øjet på nogle og kan da så ikke forstå at så mange fluefiskere også vælger at bruge orm og kondomspinner når de ikke kan fange noget på deres flue????
Hvis du vil holde en seriøs debat, tror jeg vi skal holde os til danske tal og undersøgelser, taget på danske forhold hvad vi ser oplever langs de danske åer.
Har ikke hørt en beretning endnu der understøtter de vilde tal du slynger dig om med.....
Så igen har du ikke data der berettigere til at skrive overdødelighed ved brug af kondomspinner kontra andre spinner, det er kun dit subjektive gæt...


ENIG Thumbs Up

Den er så trættende denne evige debat, der mest af alt lugter af midsundelse


-------------
Venligst


Besked fra: Uffe L
Posteringsdato: 06 Dec 2017 kl. 13:27
Hej medfiskere 

Jeg hentede for et par uger siden data ned fra Skjern å sammenslutningens hjemmeside for 2017 (og bagud). Som måske kaster lidt lys over hvad der fiskes med, og hvornår hvilke fisk fanges. 

Året der gik:
I 2017 blev der fanget 1673 laks, hvor fangstagnet er indberettet. 
907 på flue, hvor der blev hjemtaget 149, fanget af 452 forskellige fiskere
729 på spin, hvor der blev hjemtaget 142, fanget af 334 forskellige fiskere
37 på orm  , hvor der blev hjemtaget 19 , fanget af 36 forskellige fiskere 

I det følgende fokuseres der på flue og spinnefiskeri, og differencerne til det totale antal laks udgøres af orm og ikke oplyst agn.

Laksefangster hen over sæsonen:
I foråret (april og maj) blev der fanget 472 laks med en gennemsnitslængde på 91,4 cm. Her blev der taget 310 (107 hjemtaget) på flue og 150 (63 hjemtaget) på spin. 

I april blev 82 laks (40 %) taget fra fjorden til Borris Krog. 

Fra august og frem blev der fanget 731 laks med en gennemsnitslængde på 78,7 cm. Her blev der hjemtaget 102 laks (64,7 cm i snit). Af disse var 35 på flue og 59 på spin. Der blev i denne periode genudsat 325 laks fanget på flue og 290 fanget på spin.

Storfangerne:
Der var 56 laksefiskere, som i 2017 fangede mellem 5 og 9 laks. Disse 56 fiskere fangede 362 laks eller 22 % af alle laks fanget i Skjern å. 32 af disse fiskede primært spinnefiskeri, 23 fluefiskeri og 1 fangede jævnt flere fisk på begge stænger. 

De absolut storfangere, der fangede mindst 10 laks, består af en gruppe på 22 fiskere. Disse storfangere fangere i alt 262 laks, svarende til ca. 12 laks i gennemsnit eller 16 % af alle laks fanget i Skjern å. Her fiskede 10 primært med spin, 11 med flue og g 1 fangede jævnt flere fisk på begge stænger. 

Opsumering:
Der fanges mange laks i Skjern å på både flue- og spinnestang - en 55/45 fordeling. Sidst på sæsonen er der en tendens til, at flere fisker med spinnestangen. 

37 % af alle laks fanget i Skjern å i 2017 fanges således af fiskere, som minimum fanger fem, mens de restende 63 % fanges af alle os andre Stern Smile

Håber dette giver lidt lys store og små laks, og hvor meget mange man skal ud til, hvis man vil have fat i de personer, som fanger ekstremt mange.

Mvh.
Uffe - som endnu har sin første laks til gode - dog har indsatsen heller ikke været til det endnu. 


Besked fra: Henrik Christensen
Posteringsdato: 07 Dec 2017 kl. 12:00
I kan komme med nok så gode argumenter men i sidste ende er det biologerne hos DTU Aqua som rådgiver lovgivende fiskerimyndighed. Og myndighed retter sig 100% efter DTU Aqua, da de intet forstand har på det..... Og hvornår har DTU Aqua nogensinde lyttet til lystfiskers ønsker? ALDRIG. Trist men sandt

-------------
Mvh
Henrik Christensen


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 07 Dec 2017 kl. 17:27
Hej Henrik
Jeg er nu nok af den opfattelse, at såfremt sammenslutningerne ellers gider at gøre noget og i øvrigt består af personer, der har sat sig ind i sagerne, så er der her en god mulighed for at flytte noget i den rigtige retning. DTU Aqua er afhængig af sportsfiskerne, når der laves fiskeundersøgelser og udsættes ørreder, så må der også lyttes, når der kommer helt oplagte forslag på bordet. Man skal som sammenslutninger ikke bare stå med hatten i hånden og sige tak, mange tak for at man for lov til at fange 5-10 % af opgangen...

@ Flot arbejde Uffe Smile

mvh Jakob


Besked fra: Henrik Christensen
Posteringsdato: 07 Dec 2017 kl. 17:57
Hej Jacob     Tror desværre du bliver slemt skuffet, da DTU Aqua netop lægger op til at lystfiskere max. må fange 10% af en opgang. De er desværre ikke lystfiskere men derimod biologer. Og selv om vi lystfiskere har bidraget meget til at få bestanden op på det niveu som vi har nu, ja så er det os der får flere og flere tåbelige regler, trukket ned over hovedet

-------------
Mvh
Henrik Christensen


Besked fra: ufl
Posteringsdato: 07 Dec 2017 kl. 18:25
Hej
Langs de vestvendte år er der i de sidste par år kommet mange hundrede nye medlemmer. Langs Storåen har jeg mødt flere som har fisket i mere end 5 sæsoner uden at få landet første laks. Så mange har stadig første til gode og tænker lad nu de folk få lidt succes hvor folk har mulighed for at tilpasse sit eget fiskeri så man ikke er begrænset af regler og regulativer. Man lære af hinanden langs åen, kigger hvad de andre bruger, møder rigtig mange der gerne vil lære fra sig med tips og tricks, især til nybegynder som lige skal hjælpes i gang. Når folk får lidt succes og får landet nogle laks, så synes jeg mange er gode til at tilpasse deres fiskeri og sætte deres eget præg på det, lære af sine fejl osv hvor alle må have interesse i at laksen overlever en genudsætning....
Ja det er vigtig at DTU Aqua lytter, men hvad jeg ser og oplever langs åen, så ser jeg ikke der er behov for Korsridder som har skiftet biblen ud fluekæppe som tordner med død og ødelæggelse af laksebestanden ved brug kondomspinner og orm, hvis man selv tror på en dødelighed på 45% må vores åer konstant flyde med døde fisk eller massive mængder af døde fisk der er fanget i siv og strømlæ.....
Det er jo meget interessant med de 15-20 personer langs hver vandløb som fanger rigtig mange laks, hvordan de tilpasser og driver deres fiskeri og deres erfaring med dybe krogninger og genudsætninger.
Lad nu folk komme stille og roligt i gang, så skal de nok lære hen ad vejen med anbefalinger og andre tiltag til at optimere fiskeriet.
Så ser ikke behov for Korsridder som støjer for at påvirke DTU Aqua, det må vi hellere lade fagfolk om.


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 07 Dec 2017 kl. 18:42
Ulrich

Jeg kan konstatere at du er fint tilfreds som det er.
Ingen grund til ændringer, der gør at man ikke behøver udsætte skadet laks, vi skal alle stadig stå som sild i tønde 16. april. Vi skal stadig sætte små laks tilbage selvom kvoten kun er brugt 33%. Vi skal ikke tro på irske undersøgelser og genudsætningsforsøg, der registrerer overlevelse ved forskellige metoder. Jeg tordner ikke mod generelt ormefiskeri eller spinnerfiskeri. Jeg har ikke sagt at kun 55% overlever ved fiskeri med spinner af typen kondomspinner, men refereret til at den irske undersøgelses resultater. Mht. om laksene ses drivende i åen er min kommentar at det ser du kun, når vandet er rigtig varmt ellers bliver de på bunden. Og da det var rigtigt varmt i 2016 så jeg flere laks komme drivende forbi hvor jeg fiskede..
Nej lad os endelig lade det hele være som det er....


Besked fra: ufl
Posteringsdato: 08 Dec 2017 kl. 06:56
Jakob
Der er mange ting vi kunne blive enige om som også tidligere er nævnt....
Det varme vand eksponere stigende stress og mærkesyre på laksen, hvorfra ved du med de drivende laks at de ikke er døde af en langtrukkent fight på flue under disse varme forhold kontra konfra en kondomspinner som du mener har en overdødelighed som kun har siddet i saksen?


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 08 Dec 2017 kl. 07:13
Ulrich
Det ved jeg heller ikke. Jeg har fået fat i den irske undersøgelse i sin helhed et andet sted på nettet. Fighttiden på dem der var fanget på Flying C type var kortere end dem der blev fanget på flue. Fluekrogen var meget lille str. 10-14 mens krogen på " Flying C type" var større. Så der er mange ting der tæller med når regnestykket gøres op. Varmt vand er også en faktor. I Storå har vi temperaturmåling ud for renseanlægget, men hvordan er temperaturen efter tilløb af Gryde Å og Idom Å samt Råsted Lilleå? Den er sandsynligvis lavere, men kan man forsøge at finde ud af.


Besked fra: Creekking
Posteringsdato: 08 Dec 2017 kl. 10:41
Super interessant oplæg, som jeg først lige har set nu.
Der er afgjort brug for en debat, om fiskeriet efter den de facto, fredede danske laks. Som mange måske vil vide, er jeg ikke den store tilhænger af C&R fiskeri efter store fisk, af forskellige grunde, som jeg ikke vil trætte jer med her.

Der dog en ting, der ofte overses, når der tales om reguleríng af fiskeriet efter laks, nemlig at overlevelses chancen for en stor laks, fightet i varmt vand, falder betydeligt.
Derfor mener jeg man i stedet for at tale så meget om antal og datoer, burde indføre fiskeforbud, når vandtemperaturen kommer over 17,9 c.

Jeg er klar over, at et sådant tiltag ville genere havørredfiskerne en del - men helt ærligt, - så kendt er Skjern- og Storåen ikke for deres havørreder. Man fisker disse mhp. at fange laks. 

Hvad tænker I?




Besked fra: duck power
Posteringsdato: 08 Dec 2017 kl. 13:08
Et lille opstød fra en fra sidelinjen...

Hvis det er under 10% af fiskerne ved Skjern Å som fanger næsten 40% af fiskene og derved skaber problemer for dem som næsten ingen af de fredede laks fanger, burde man så ikke se på det i stedet for? Max tre (?) fangede (og genudsatte fredede) laks, og så er sæsonen slut for vedkommende?




Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 08 Dec 2017 kl. 14:49
Hej Henrik

Det er en mulighed at sætte en grænse for fiskeri ved 18 grader. Det indebærer bare det problem, at det er variabelt ned gennem åen og hen over døgnet hvad temperaturen er. Så umiddelbart synes jeg bedre om den nuværende anbefaling og at der gøres opmærksom på det. Så kan det være det er bedre at tage på morgenfiskeri end vente til fyraften.


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 17 Dec 2017 kl. 03:15
Hej Ole

Et system med max en vestjysk kvotelaks pr. fisker indenfor åens kvote kunne sagtens administreres. Fangers navn vil jo figurere på den konkrete sammenslutnings hjemmeside, men du har ret i at man må have et system, der sikrer at folk med samme navn ikke forveksles, så en kombination med adresse kunne være en mulighed. 


Besked fra: Jyden
Posteringsdato: 18 Dec 2017 kl. 14:40
Hej Jacob og andre debattører.

Lidt af en hvepserede du stikker hovedet i Jacob, respekt for det, sundt med en debat om disse ting.

Er selv fluefisker men har til tider også en spinner i brug. Min egen erfaring fra fluefiskeriet er at laksen, hvis den fightes for længe (hvilket er kortere end man skulle tro) eller fisken kommer ind i lavt mudret vand som den får i gællerne, eller håndteres på land, nemt går til.
Min erfaring fra opstrøms spin er to ørreder på land, begge med spinneren dybt indhaleret, så jeg syntes det er fedt at se at dygtige spinnefiskere anvender helikopteriggen, som skulle reducere denne risiko. Kommer ikke til af fiske opstrøms spin uden denne rig en anden gang!
I dag skifter jeg å hvis det lykkes at fange en laks der skal med hjem, og kvoten ellers er åben i en anden. Så slipper jeg for at risikere at genudsætte en blødende laks, hvilket jeg også har prøvet på flue. Så max en pr. mand pr. vestvendt å har både godt og skidt i sig syntes jeg, hvorfor jeg foretrækker ikke at indføre denne restriktion.
Jeg syntes som flere andre at vi skal passe på med for mange regler, men at den enkelte skal udøve maksimal selvjustits, herunder følge anbefalinger der gælder i de åer vi fisker i og lade sig inspirere af de metoder der kan anvendes for at reducere risikoen for laksen.
K og B til alle


Besked fra: ufl
Posteringsdato: 18 Dec 2017 kl. 16:41
Hej Andreas
Hvilke spinner brugte du til de to ørreder?


Besked fra: æ fisker
Posteringsdato: 18 Dec 2017 kl. 16:56
hej Andreas.
du skriver at du kun vil fiske med helikopter rig efter at du har set andre gøre det, det er også udmærket, men der er det med helikopter rig er mest egnet til laks og ikke havørrede, hvorfor? fordi laksen angriber agnet dvs. den tage agnet sidelæns derfor er helikopter rig fint, men med havørrede er det anderledes den jagter agnet dvs. den angriber bagfra derfor er der flere som er begyndt at lave gennemløbs spinner som kan fiskes med samme krogstørrelse som helikopter rig så man gerne skulle undgå den dybe krogning, også så man får en bedre krogning og undgår brækstangs effekten så hvis man bruger helikopter rig eller gennemløbs spinner tror jeg ikke dødligheden ved spinne fiskeri er større en ved fluefiskeri da det jo stort set er samme størrelse kroge der bruges, jeg tror også at det er bedre at bruge fangstnet frem for at gøre fisken så træt at den kan håndlandes, med fangstnet hurtig op afkrogning og ud igen.

rigtig glædelig jul og godt nytår til alle, det er dejlig at der har været denne debat og at der er blevet brugt en ordentlig tone, det kniber ellers i mange indlæg.

hilsen Peder.


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 18 Dec 2017 kl. 16:58
Hej Andreas

Tak for dit indspil. Jeg havde ellers forventet at spinneren ville kroge mere yderligt fisket opstrøms, men sådan kan man tilsyneladende ikke konkludere. Enig i at selvjustits er en god del af løsningen.

I øvrigt - tag ud og se gydende laks og ørred - det er nu det foregår.Smile

mvh Jakob


Besked fra: Ole K.
Posteringsdato: 18 Dec 2017 kl. 17:12
Hmm det er vel relativt med dyb krogning..? 

Jeg har tidligere fået laks på rørfluer som havde inhaleret fluen dybt. 

Og i denne sæson har jeg taget 9 af 11 laks på spinner.

1 på mepps 5 og 8 på kondomspinneren fisket opstrøms.
1 laks af de 9 havde taget spinneren langt ind i munden men med tang er den modhageløse spinner nem at få ud. 
De 8 andre var alle kroget meget yderligt og 5 af dem slap krogholdet så snart de var i nettet.
Sønnike fik også en laks på opstrøms fisket kondomspinner, den faldt også ud så snart den var i nettet.
Så jeg kan ikke umiddelbart genkende det billede,.der tegnes af spinnefiskeriet efter laks. 

God jul når I kommer så vidt.

Mvh Ole 



-------------
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.


Besked fra: Jyden
Posteringsdato: 18 Dec 2017 kl. 22:01
Er ikke ekspert i spinnefiskeri i åen, glæder mig hvis min oplevelse med meps 5 og kondomspinner er atypisk for laks. 


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 01 Jan 2023 kl. 09:05
Fandt lige denne gamle tråd der stadig er særdeles relevant og jeg står ved de fleste af betragtningerne fra 2017

Nok lidt tidligt at konkludere på gydesæsonen, men set fra min stol ser det skidt ud i Storå for tredje år i træk og der er brug for andre boller på suppen, hvis vi også om få år skal have laks at fiske efter på et rimeligt niveau.

Der er mange ting at rette op på og som desværre gør at laksebestanden i Storå er overfisket og ikke lever op til gydebestandsmålet, da mange fine stryg ligger uden aktiv gydning her i december 2022.

Laksekvoten

laksekvoten i Storå var formindsket en lille smule og var den samme som i Skjern Å. Det må betegnes som et alvorligt fejlskud, da der helt åbenlyst ud fra fangsterne er langt flere laks i Skjern å i år end i Storå.

Rovdyr

Jeg er meget sikker på at bestanden af odder og fiskehejre peaker disse år og har en stor indvirkning på laksefiskene. Jeg har fundet rester af laks på land både i Råsted Lilleå og Gryde Å. Fiskehejrer vader rundt på alle de lave stryg, næsten reglen at man skræmmer hejre op fra strygene ,når man går en tur langs åen. Forleden overraskede jeg en hejre der netop havde landet en ørred pp ca. 25 cm. Hejren fløj og jeg satte ørreden tilbage i Gryde Å...Tidligere fik odder og hejre en del af føden på de gamle dambrug. Det er slut nu. Der er effektive net-, el- og pladehegn og omkring dambrugene ved gryde Å og Råsted Lilleå og kun åens fisk at æde. 

Fiskepres

År for år øges fiskepresset ved Storå og det med mere og mere effektive metoder. kondomspinner og orm er reglen. Med det setup lykkes det næsten at bevare en konstant årsfangst i en vigende bestand. Det er uholdbart i længden. Jeg er ikke modstander af spinnefiskeri, bruger selv blink i Norge, men man bliver nødt til at fiske med noget der er knap så effektivt og hvor overlevelsen til gydning øges. 

3 års gydning er nu slået fejl er min vurdering og regningen skal snart betales..

Jeg har kontaktet fiskeforvalter Vidar Skiri ved Rauma, Norge,  for at høre hvorfor kun blink og flue er tilladt i Rauma, der er under genopbygning. Se Vidar Skiris bemærkninger nederst.

Vidar Skiri har mange års erfaring som Klepper ved åen og har kunne konstatere at devonspinner og orm gav alt for mange skader med dybe krogninger og for høj dødelighed også ved stamlaksfiskeriet - derfor kun flue og blink og helst med enkeltkrog. Vidar vurderer at spinner med blad har tilsvarende risiko for dybe krogninger som devonspinner. Blink derimod har et bevægelsesmønster, hvor laks kroges mere yderligt i munden med færre skader.

Jeg er enig med Vidar Skiri og ser gerne at hans betragtninger vinder indpas i Danmark. 

Fiskeri med Flue, wobler og blink - alle med enkeltkrog ville bringe os langt hen imod et bæredygtigt laksefiskeri. Der er vi langt fra i dag.

Fra sæsonen 2023 skulle der gerne ske noget. 

Fiskeristyrelsen må erkende at den nuværende forvaltning ikke kan fortsætte og kommuner og lystfiskere må tage ansvar. Ærgerligt at den "store lakseundersøgelse i Skjern Å" ikke tog fat om at undersøge nogle af de elementer, der har størst betydning for laksebestandens udvikling.

DTU Aqua er uforstående overfor laksebestandenes stagnation og nedgang https://www.fiskepleje.dk/nyheder/nyhed?id=5786d1fe-8c4a-42aa-887b-fd513b044324 - https://www.fiskepleje.dk/nyheder/nyhed?id=5786d1fe-8c4a-42aa-887b-fd513b044324 . Det er jeg slet ikke - tværtimod - det er helt forudsigeligt.

  • Kvoterne er ude af trit med opgangens størrelse
  • Der landes for mange store laks 
  • Bestande af odder og fiskehejre peaker, så yngel og gydefisk forsvinder
  • Bæverdæmninger influerer voldsomt på havørredbestanden, men også i høj grad på laksebestanden i tilløb til Storå.
  • Fiskepresset er øget med for effektive metoder, der giver øget dødelighed. Dybe krogninger og svampeangreb efter håndtering og fotoseancer
  • Etablerede gydestryg med udlagt grus og sten mister areal over tid og skal suppleres med grus og sten - en driftsopgave.
Godt Nytår

Jakob


Vidars svar til mig:

" Mine erfaringer med ulike redskapstyper bygger på lang fiskeerfaring. Fram til parasittangrepet traff Rauma med fulltyngde tidlig på 1980-tallet, var det ingen gjenutsetting. Da vi begynte stamfisket etter laks i 1982 (på fallende bestand), tellet hver laks som kom levende til klekkeriet. Vi måtte derfor juster redskapsbruken i forhold til dødelighet ved fangst.

 

Vi erfarte raskt at det effektive rekefisket (selv om vi brukte bare en treblekrok), medførte en dødelighet på over 20%. Slukfiske med tradisjonell skjesluk, hadde en dødelighet på ca. 10%. De effektive Devon-spinnerne, kroket ofte fisken langt bak i munnen/ned i gjellebandene – og medførte stor dødelighet, altså ikke egnet når fisken skulle overleve. Fluefiske med tradisjonell enkeltkrok, gav en dødelighet på 1 – 2 %. Markfiske ble aldri ansett som aktuelt i stamfiskesammenheng pga for stor dødelighet.

 

Det var erfaringene fra stamlaksfisket som vi drev til og med 2004, som overbeviste meg om at gjenutsetting også ved vanlig sportsfiske (hvis riktig utført), er akseptabelt ut fra hensynet til god dyrevelferd og i dag et mer og mer nødvendig forvaltningstiltak for at mange laksestammer skal overleve. Det er i Norge dessverre slik at debatten om gjenutsetting har vært drevet at motstanderne ut fra deres egeninteresse av å ta livet av fisken og ikke ut fra dyrevelferdshensyn. Det er dessverre også slik i Norge at mange i Mattilsynet også oppfatter gjenutsetting som lite forenlig med dyrevelferdshensyn og derfor bør skje i så liten grad som mulig – til tross for at vinterstøinger og fisk under minstemålet, i henhold til lovverket skal settes tilbake ved fangst (og det har vært slik i årtier!

 

Når det drives sportsfiske, er det naturligvis også viktig at aktiviteten berører/skader fiskeungene under oppvekst, så lite som mulig. Etter min fiskeerfaring, vil markfiske uunngåelig skade/ta livet av fiskeunger, uansett hvor forsiktig det utøves. Det er derfor vanskelig å forstå hvorfor det fremdeles tillates brukt i så stor grad som tilfellet er. Jeg blir noen ganger konfrontert med at jeg selv er motstander av markfiske (fordi jeg tidlig lærte fluefiske) – jeg bruker da å svare at jeg selv har fanget laks på 16,2 kg på mark (for 50 år siden!).

 

Jeg nevnte Devon-spinnerne som lite egnet hvis fisken skal gjenutsettes. Jeg tror det samme gjelder også andre typer spinnere som av typen Mepps".


Ps. Mark oversættes til orm og sluk oversættes til blink. Stamlaksefiske er fiskeri efter moderfisk med lystfiskergrej. Der elfskes ikke moderfisk ved Rauma.



Besked fra: fishmadman
Posteringsdato: 01 Jan 2023 kl. 12:16
Jacob, tak


Besked fra: carsten o
Posteringsdato: 01 Jan 2023 kl. 12:33

Hej Jacob

Har du ikke glemt skarven ?

Den er da et problem ved flere vandløb som bla Skjern å!

Godt nytår




Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 01 Jan 2023 kl. 13:41
Hej Carsten

Jo, skarven er også et element, men det er min opfattelse at skarvpåvirkningen ikke er blevet værre i Storåsystemet. Når jeg taler med dambrugerne ved Råsted Lilleå så observerede de langt flere skarv for år tilbage. Om problemet er stort i Storås hovedløb og Felsted Kog har jeg ikke et bud på. Der er dog i 2018 udført forsøg med smoltudvandringen, der viste at ca. 75% af de 100 mærkede smolt klarede turen ned gennem Storå, ud gennem Nissum Fjord og ud i Vesterhavet uden at blive ædt  https://smoltrack.eu/ - https://smoltrack.eu/


Besked fra: Einar bendix
Posteringsdato: 04 Jan 2023 kl. 23:08
Hvad med at frede fiskeriet, når den store kvote er opfyldt. Så kunne man åbne igen til den 1. juli, når de små kommer op i åen. Det ville skåne lidt af præstationsræset.


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 06 Jan 2023 kl. 15:12
Einar - jeg synes det gælder om at finde de mindst indgribende midler i et bæredygtigt fiskeri og her synes jeg det er mindre indgribende i første omgang at sikre en større overlevelse af de genudsatte - samt at færre fanges. Det kan opnås ved at

- undlade at fange flere laks pr person samme dag
- fiske med enkeltkrog på alle agn
- droppe ormefiskeri
- droppe spinnerfiskeri
- undlade at tage laksen ud af vandet til foto mm
- Fiske på 2 -delt kvote for de store så færre store hjemtages.
- stoppe fiskeriet ultimo september i hovedløb

Nogen vil være utilfredse, men så må de forklare hvor årets gydelaks er blevet af - jeg kan ikke se dem de steder jeg har været forbi. Mange nye stryg ligger hen uden tegn på gydeaktivitet. Det er tiden at tage ved lære af folk med erfaring indenfor emnet fx. Vidar Skiri fra Rauma.



Besked fra: Uffe L
Posteringsdato: 09 Jan 2023 kl. 13:36
Hej Jakob 

Jeg har lige lidt kommentarer og inputs. 

- I 2019 blev Skjern åens opgang estimeret til 5.521 laks. Samme opgangsundersøgelse er lavet i år, og det endelige resultat er ikke kommet ud, men det ender på 7-8.000 laks. Altså en rimelig fremgang selvom der stadig findes væsentlige spærringer i åen. 

- I Skjern å fiskes der kun med mindre trekroge efter DTUs anbefalinger. Hvordan ser overlevelsen ud for laks fanget på mindre trekroge på spinner? 

- Hvis man dropper spinnefiskeriet, så mistes halvdelen af indtægterne på laksfiskeriet, ligesom du sortere den nemmeste vej ind for nye fiskere fra. Personligt ønsker jeg mig et mangfoldigt fiskeri.  

- Der kunne indføres krav om, at man har et stort net med, da det nedbringer fighttiden betragteligt - og dermed øge overlevelsen. 

- Skjern å kommer sandsynligvis til fra i år at dele kvoten i 3. (april, juni, august), og spreder således størrelsen på fangede laks yderligere.  

Vh
Uffe 


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 09 Jan 2023 kl. 18:36
Hej Uffe. 
Jeg er helt med på at der skal være et mangfoldigt fiskeri. Det nuværende koncept i Storå vurderer jeg er ret langt fra det bæredygtige. Læg mærke til at jeg ikke foreslår spinnestangen pakket væk, men at det ikke dur at fiske på en måde, der giver dybe krogninger. Fisker du med blink eller wobler har jeg en tro på at krogen får fat mere yderligt. Fisker du med enkeltkrog, må det alt andet lige være enklere at udsætte laks. Bemærk at Vidar Skiri fra Norge er inde på det samme.
Det er vel ingen katastrofe at fiskeriet gøres lidt mindre effektivt?
Om små trekroge er sagen ved jeg ikke. Sidder krogen i gællerne er det en udfordring at genudsættes levedygtigt.
I Skjern Å udsættes stadig lakseyngel, hvilket jo påvirker opgangen betydeligt.Ingen tvivl om at fiskeriet ved Skjern Å er indrettet mere bæredygtigt.
Sikkert ok at anvende net bare laksen håndteres i vandet. Andre vil hellere afkroge uden net. Alt for ofte ses laks med svampeangreb, hvilket nok hænger sammen med en eller anden håndterings proces.
Mvh Jakob 


Besked fra: Uffe L
Posteringsdato: 10 Jan 2023 kl. 09:28
Hej Jakob 

Jeg var med 2 dage til bestandanalysen i Skjern, og vi havde 200+ laks igennem systemet. Der var altså ikke mange med svamp, og det var som reglen springskader på næbet. Det er klart at et stort net, og kendskab til genudsætning skal følges ad. Jeg synes bare det nemmere at håndtere en fisk (og lande den hurtigt) med et net, specielt, hvis jeg går alene. Derefter skal fisken holdes nede i vandet, og håndteres med våde hænder. 

Jeg spinnerfisker stort set udelukkende, og jeg har ikke prøvet at gældekroge en laks endnu, har prøvet et par gange med havørreder, men aldrig laks. Men jeg fisker også med normale spinnere med mindre kroge (Sjældent med lang kondomspinner). Jeg har sådan set ikke noget imod fiskeriet bliver mindre effektivt, men målet skal være at sikre større overlevelse grundet grej, og ikke bare fordi der fanges færre. 

Hvorfor ikke bare sige, at der kun måtte hjemtages opdrætsfisk i hvert falde i nogle åer (dur ikke i Storåen). 

Storeåen er lidt et kapitel for sig selv, da den vel pt. fungere som et slags forsøg, hvor vi ser hvordan bestanden klarer det uden udsætninger. 


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 10 Jan 2023 kl. 16:32
Hej Uffe
Jeg var også forbi elfiskeriet i Storå og kan bekræfte, at der ikke var mange med svamp. Måske det bare er sådan, at de svampeangrebne spottes lettere på gydebankerne.
Jeg er enig med dig i at en kortere spinner med løs krog nok er væsentligt bedre end en lang kondomspinner med fikseret krog ift. At undgå dybe krogninger.
Meget muligt at Storå betragtes som en slags forsøg. Så er det bare yderst ærgerligt, at Storå ikke er stedet, hvor der gøres mindst for at modarbejde bestanden. Der tillades ubegrænset dagsfangst, ubegrænsede fiskemetoder, fangst af forholdsvis mange store og tildeles en kvote der ser ud til at være noget gavmild sammenlignet med opgangen og kvoten i Skjern Å. Det i en situation hvor påvirkningen fra bæver er dokumenteret i både Gryde Å og Idom Å.
At der siden 2017 ikke udsættes laks i Storå er helt i overensstemmelse med National forvaltningsplan for laks (2004). Det må kaldes et "forsøg" at fortsætte udsætninger i nabovandløb på trods af en overvægt af vildlaks. Jo mere du udsætter opdrættede laks des mere udvander du den genetiske variation..Det er konklusionen i forskerverdenen udenfor DK.


Besked fra: Uffe L
Posteringsdato: 13 Jan 2023 kl. 18:11
Hej Jakob 

De spottes klart nemmere på gydebankerne med deres hvide pletter end en mørk fisk :)

Det er vel kun Skjern å, der har indført krogmaks og maks fangster. 

Ja udfra de sidste par års fangster er det bemærkelsesværdigt, at Skjern og Storåen skulle have samme kvote. Ved ikke hvilken overvægt af vildlaks i hvilken å du snakker om. Hvis det er Skjern er lå andelen af vildlaks på ca  50% i både 2018 og 2019. Og tallet tror jeg ikke kommer over 60 i år. Nok nærmere stadig omkring 50%. Man kan dog argumentere for at andelen er mindre vigtigt end antallet, nu er der nok 3500 naturlige opgangslaks i Skjern. Men din sidste pointe støtter blot min pointe om, at hjemtagne laks skal være finneklippede, og at beholde de naturlige, da deres variation genetik er bedre. 

Hvis der udsættes laks i eks. Ribe å så holder din point 100%, da en meget stor del her er vilde.


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 13 Jan 2023 kl. 19:59
Hej Uffe
373 hjemtagne og heraf 115 fedtfinneklippede. Det synes jeg da er pæn overvægt af vilde i Skjern Å.
Så er der altid nogen der siger at lystfiskerne ikke kan se om en laks er fedtfinneklippet - man kan med lige så stor vægt sige at de fedtfinneklippede ikke fordeler sig ligeligt i vandløbet og derfor måske indgår skævt i bestandsundersøgelsen. Det har vi tidligere kunne konstatere i Storå, hvor forholdsvis flere udsætningsfisk forsøgte at komme op i Vandkraftsøen.
Også vigtigt at regler følges ad, men især vigtigt ikke at overfiske, hvor der ikke udsættes opdrætsfisk og dermed er en vild bestand, der skal klare sig selv.


Besked fra: Uffe L
Posteringsdato: 16 Jan 2023 kl. 08:52
Det bliver spændende at se, hvordan fordelingen er i bestandsanalysen, som kommer inden længe. Den giver et bedre billede af, hvor mange der er udsatte end fangster. 

Der skal ikke overfiskes, om der så udsættes eller ej :) Men bestanden i Storåen er nok mere sårbar specielt de første år efter endt udsætning. 


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 17 Jan 2023 kl. 17:32
Ved ikke om bestanden er mere sårbar de første år. Det kan jeg ikke rigtig se argumentet for. Det er klart at de udsatte falder væk og opgangen afspejler det, men igen der er altså kun udsat 20.000 1-års laks de sidste 2-3 år med udsætninger i hovedløbet. Så kan man regne på hvor mange der overlever til 1-2 års smolt og hvor mange der kommer retur til Storå fra Atlanten - så er vi nede på et tal mellem 500 og 1000. Det er ikke det der rokker på projektet. Nej problemet er at det ydre pres fra bæver, odder, hejre og sandvandring er øget. Når man så samtidig øger fiskepresset ukontrollabelt med flere fiskere og mere effektivt og ikke bæredygtigt fiskeri, ja så går det galt og et nyt lavt niveau for bestanden vil indfinde sig. Det var jo det en lakseforvaltning skulle undgå ved at være forudseende og handle rettidigt...


Besked fra: ufl
Posteringsdato: 17 Jan 2023 kl. 18:22
Jakob

Tjek lige fangstrapporterne for 2 år siden, se hvor mange fluefanget havørreder der er hjemtaget pga dybe krogninger😂😂😂på havørreder som man anbefaler genudsætning 🤷‍♀️🤷‍♀️
Synes dine indlæg og fokus punkter er misvisende, mangelfulde og ude af proportioner med de aktuelle udfordringer i hele storå systemet og Nissum fjord
Det er snæversynet og naivt, og ikke meget faglig substans.
Du lyder mere som subjektiv smagsdommer
1/3 af åen er produktiv
Høj bifangst ved garnfiskeri, påvist og syltet igen ved Ringkøbing fjord med DTU, men endnu nyt forsøgsfiskeri i 7 år ved Nissum fjord, når man allerede ved der er høj bifangst, især på de pressede havørrede
Plus ulovlige garn
Skarv og sæler
Slusepolitik
Ja lodsejer vil have betaling og del af kagen, så derfor turisme omkring laksefiskeri, se nu bare Varde å med nye konsortier der dræber fællesskabet og de frivillige ildsjæle der laver bestandpleje, de nye konsortier kan høste frugterne af alle de frivilliges arbejde☹️☹️

Ulrich



Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 17 Jan 2023 kl. 19:55
Ulrich

Beklager hvis du ikke kan se der er et problem. Ikke så konstruktivt af dig at påpege løsninger, der ikke er tilgængelige lige NU.

Har du data over garnfiskeri af havørreder i Nissum Fjord? For jeg har ikke set data der peger på det som et stort problem. Du tror ikke nærmere at det er et problem, et nyt problem, at havørrederne ikke kan komme op i øvre vandløb pga bæverdæmninger?

Turisterne bliver væk når laksene forsvinder...Men enig med dig i at konsortier ikke skal ødelægge det åbne fiskeri.

Vi får se Ulrich, men jeg er ikke klar til at rette hele skylden på alle andre årsager til bestandsnedgangen uden at se kritisk på hvad der foregår fra lystfiskersiden, som man kan gøre noget ved. Vi har mistet 3 gydesæsoner for laksen...og når laksen presses af nye faktorer, må man som lystfisker se på hvad man/vi selv kan gøre bedre for laksebestanden i stedet for at lægge ansvaret fra sig og fiske løs som hidtil på trods af erfaringer fra ind- og udland.

Jakob


Besked fra: ufl
Posteringsdato: 17 Jan 2023 kl. 20:44
Jakob
Ja, bæver skulle jeg også have haft med, så mange år uden for Klosterheden og stadig ingenforvaltningsplan.
Ja, mener stadig de fysiske rammer (søen)omkring åsystemer, med garn, sæl, skarv og bæver er den begrænsende faktor, fremfor fiskemetode.
Dog er fighttid og varmt vand uden brug af net, nok mere skadelig end fiskemetode.
En bruger af gopro med flue kunne berette om halvering af fighttid med net, meget tankevækkende.
Nu er del del år siden DTU lavede analyse i Ringkøbing fjord, da der var mange flere helt end nu, der var der 16% bifangst af lqks og havørred , hvorfor lave samme forsøg her endnu engang i Nissum fjord og bruge 7 års passivitet når laks og havørred er mere og mere presset i Storå systemet
Pinligt der ikke er kommet en løsning omkring søen, man anslår værdier for 4mia der er i fare ved oversvømmelser, men man vil ikke bruge 60mio på minimum på et omløbsstryg rundt om søen med 90% vandføring, pinligt om ulovligt men den frie vandring for laksefisk

Ulrich


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 17 Jan 2023 kl. 21:17
Ulrich

Vi starter lige med lidt læsestof omkring kondomspinner/ Flying C mm  https://northumbrian-angler.co.uk/conservation-angling-for-salmon-on-the-tyne-cast/ - https://northumbrian-angler.co.uk/conservation-angling-for-salmon-on-the-tyne-cast/  - en af mange kilder. Du har vel også set hvad Vidar Skiri er citeret for længere oppe i tråden omkring spinner og orm ift. skeblink og flue?

Det er da fint med rigtigt net hvis det hjælper til udsætning uden fisken tages op af vandet.

Der laves undersøgelser af fangst i Nissum Fjord lige nu og gennem flere år (Nøglefiskere) - alle fisker i forskellige dele af fjorden med det samme setup af skrubbe, helt og sildegarn. Derfor ved jeg det ikke er store antal der indgår.

Mht. søen - ja der kommer vel en løsning, men ikke i morgen. Fra en beslutning tages vil der jo gå flere år før gravemaskinen starter. Det kan vi ikke vente på for laksen. Var der fri passage var det jo heller ikke helt så nødvendigt at vende hver en sten for at sikre laks på gydestrygene. Fri passage ville i sig selv spare mange laks fra at blive fanget, da de var fordelt over langt flere kilometer. Nu har vi ca. 30 km, der bliver finkæmmet stort set hver dag i sæsonen.

Jakob


Besked fra: ufl
Posteringsdato: 17 Jan 2023 kl. 22:06
Jakob
Ja præcis samme forsøgsfiskeri var foretaget med DTU i Ringkøbing fjord med dengang høje bifangster af havørred og laks 16%, men det blev syltet væk, resultatet var nok for ømtåleligt med konsekvenserne af garn i fjordene🤷‍♀️🤷‍♀️Nu endnu 7 års passivitet igen.
Jeg forholder mig til de danske forhold, hvad jeg ser og oplever, fremfor udenlandske smagsdommere.
Jeg fisker ikke kondom, men spinner, men kan ikke genkende et overvægt af dybe krogninger, faktisk tværtimod.
For del år siden læste jeg noget af Hugh Falkus, hvor laks svømmer med i spinretning og napper i både flue og spinner, som var en øjenåbner, hvor laks til tider bare nappe og spytte ud igen, hvis man ikke er vaks med modhug, hvor de ikke vender med spinner.
Så derfor oplever jeg faktisk markant flere hug hvor spinner sidder ved snude eller meget yderlig, fremfor de aggressive hug, der kan resultere i dybe hug, både med flue og spinner.
Så det er en kamp i kampen, at kroge disse nap😅

Ulrich


Besked fra: Uffe L
Posteringsdato: 18 Jan 2023 kl. 08:59
Hej Jacob 

Bestanden er mere sårbar forstået på den måde, at der fiskes på en mindre opgang (ikke udsætning) og fisketrykket må forventes at være det samme i nogle år efter endt udsætning. Der var heller ikke en tilpasning af kvoten tilpasset den mindre opgang fra start - og hvis du siger der stadig ikke er det, så vil jeg ikke modsige dig :) 

I forhold til skriv du har delt fra northumbrian-angler, så baserer det sig mest af alt på interviews med fiskere. Der bliver ikke gennemgået hvor mange, hvor mange fisk og generelt er usikkerheden af deres metode noget stor. Hvis konklusionerne er lavet på indberettet data, så gør det usikkerheden mindre, men om en krogning er dyb er jo op til den enkelte fisker at bedømme. De siger omvendt i deres rapport, at spinnefiskeri ikke med sikkerhed øger dødeligheden - udover store kondomspinnere. Generelt mangler der bare mere viden på området. Fiskes der med helikopterrig, så flyttes krogen jo nogle cm op spinneren og er mere udsat, så den hurtigere vil sætte sig i laksen. noget der alt andet lige vil modvirke dybe krogninger, men jeg ved det jo ikke med sikkerhed. 

Jeg kan se, at store dele af deres anbefalinger er de der praktiseres ved Skjern å nu, enten som regler eller anbefalinger.  

//Uffe


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 18 Jan 2023 kl. 16:09
Ulrich

Det er gået op for mig at undersøgelser, der ikke passer i dit kram bliver kaldt "smagsdommeri" . Det er en lidet seriøs tilgang til problemet som det ligger. Jeg er dog med på at du sikkert ikke ser samme problemer med en kort spinner end med en lang.

Uffe

Som jeg forstår northumbrian-angler, så baserer de deres konklusioner på en række undersøgelser listet til sidst. Nogle konklusioner fremstår med prædikatet "strong evidence" og andre med "opinion". Vi bliver nødt til at gå ud fra at "strong evidence" står som solide resultater som selv Ulrich ikke kan feje væk som smagsdommeri. Man kan altid ønske mere viden, men vi skal bruge viden den anden vej dvs. Hvis der er strong evidence bør der handles nu. Kommer der så ny viden kan det også inddrages fremadrettet. Du skriver "store kondomspinnerre" - jeg ville hellere skrive "lange kondomspinnere", da det er længden og den fikserede krog der gør dem ringere i mine øjne - ikke i forhold til fangsteffektivitet, men i forhold til at kunne genudsætte levedygtige laks. Givet at alle tiltag, der mindsker afstand fra spinnerblad til krog hjælper og kan godt være det fremadrettede kriterium, såfremt der stadig skal fiskes med spinner.

Jakob


Besked fra: McHardy
Posteringsdato: 18 Jan 2023 kl. 19:16
Jacob.
Et spørgsmål lidt uden for debatten !
I Karup å er der en trend med "lange" rørfluer, altså 10cm lange rør hvor krogen også
bliver fixeret og i modsatte ende laves en "kort" flue men med en lang vinge der rækker
ud over krogen. Har de efter din mening samme dårlige egenskaber som de lange 
kondomspinnere ???

/Milton




Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 18 Jan 2023 kl. 19:37
Milton

Det tør jeg ikke give et kvalificeret bud på. Mine egne havørrederfaringer rækker med få undtagelser kun til enkeltkrogede fluer i Karup Å og jeg har ikke oplysninger fra undersøgelser der kan belyse det. Håber andre kan byde ind med et svar, 

Mit gæt ville være at lange fluer med krogen langt bagud også kroger væsentligt dybere end en kortere flue eller krogen længere fremme.

Jakob


Besked fra: ufl
Posteringsdato: 18 Jan 2023 kl. 21:33
Jakob
Nej hvis det er snæversynet “orakler’ der kun kan sige flue, så imponere de ikke mig
Nu har jeg på et tidspunkt arbejdet med hjemmelavet wobler, og har i den sammenhæng skrevet meget med nogle at de populære håndlavet producenter i Norge, men det blev desværre for tidskrævende.
Når man kun måtte have én krog på i Storåen, der kom der del dialog, om man skulle lave med forreste eller bagerste krog, der var de rimelig klar i sproget, de ville til enhver tid ønske forreste krog, da de vurderede, at 75% af deres krogning sad på forreste krog, og det var deres klare erfaring, at laks langt de gange tog wobler fra siden, og ikke som mange tror kun bagfra…
Så når du antyder, at der automatisk kommer dybe krogninger med kondom spinner, stor spinner, så er det subjektive holdninger, ala de andre smagsdommere.
Igen mange af de små nap, det giver heller ikke dybe krogninger.
Ulrich


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 20 Jan 2023 kl. 11:42
Vil man se kondomspinnerens lyksageligheder kan man bare logge ind på Naturnørd op Sportsfiskerens hjemmeside eller her på Youtube - Dyb krogning på første fisk (havørred) bløder ud af gællerne som han siger. Men super effektiv agn....støvsuger stort set åen.

https://www.youtube.com/watch?v=wJFF4SWzhSs&t=17s - https://www.youtube.com/watch?v=wJFF4SWzhSs&t=17s


Besked fra: ufl
Posteringsdato: 20 Jan 2023 kl. 12:20
Jakob
Har du læst fangstrapporterne for 2 år siden, alle de havørreder der blev hjemtaget på flue pga dybe krogninger😅😅😱😱😂😂
75% af krogninger af laks i Norge sidder på forreste krog på wobler, så de anbefaler klart man skulle anvende forreste krog😅😅hvordan passer det med din lommefilosofi Jakob😅😅
Ulrich


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 21 Jan 2023 kl. 07:17
Ulrich
Det tjener da fluefiskerne til ære at de er ærlige omkring det - og en gællekroget fisk bør da ikke genudsættes. Det gør Naturnørd da heller ikke. Jeg har aldrig sagt at der ikke kan ske dybe krogninger på flue. Det kan der. Det har jeg også selv oplevet. Internationale undersøgelser viser at det sker i mindre omfang i fluefiskeriet end i spinner/kondomspinner- og ormefiskeriet. Når ca. 60 % af laksene i Storå tages på spinner og langt hovedparten på supereffektive kondomspinnere og 20-25 % tages på orm - ja så har det bare stor betydning for laksebestanden. Fluefangsterne falder år for år.
Du skriver om wobler og jeg skriver om kondomspinner - hvordan hænger det sammen? Æbler og pærer....
Kunne man få spinnefiskeriet efter laks over på blink og wobler tror jeg vi var nået et langt stykke, men det er jo op ad bakke når DSF ligefrem promoverer kondomspinnermetoden på egen hjemmeside...

Fint at anvende forreste krog - det lyder da umiddelbart som en god ide.

Jakob


Besked fra: Uffe L
Posteringsdato: 24 Jan 2023 kl. 14:49
Hej derude - så er bestandstallene kommet. 

Storåen er i fremgang med 1150 laks siden 2018, hvor man lukkede for udsætninger. Dog er bestandstallet for 2022 behæftet med noget større usikkerhed end tidligere. Andelen af vilde laks er øget fra 60 % til 83 %, så datamæssig ser det rigtig fornuftigt ud. Det er værd at bemærke, at 17 % af opgangen er udsatte laks, selvom der ingen sættes ud, altså udgøres 17 % af bestanden i Storåen strejfene laks fra formodentligt Skjern å. Udsætningerne i Skjern udgør således en ikke ubetydelig del af Storåens bestand.  
 

Skjern å har en fremgang på 1650 laks til 7553 laks, med en betydelig mindre usikkerhed end Storåen. Andelen af vildelaks er steget fra 51 % til 62 % ( ca. samme andel, som satte Storåen fri for udsætninger i 2018, hvor opgangen i Storåen endda var mindre 4101). Jeg tror dog ikke de politisk vil stoppe udsætninger endnu, ikke før Forvirringen og måske Juellingsholm opstemninger er løst. Ligeledes holder Skjern å udsætninger stadig hånden under Storåen, hvilket taler for at vente lidt endnu. 
Ud af de 1171 elfiskede laks i Skjern å  havde 29 eller 2,5 % mærker efter fiskeredskaber. 

Skjern å:
https://www.fiskepleje.dk/nyheder/nyhed?id=50ce4324-ae6d-4d5a-a5ec-ee62a7829c2e
Storåen:
https://www.fiskepleje.dk/nyheder/nyhed?id=3e57c7d6-c6fe-402d-9778-d409dc9a5eb2


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 24 Jan 2023 kl. 16:20
Hej Uffe

Det er lige præcis den konklusion man slet ikke kan drage, at det går fremad i Storå. Der er genfanget sølle 14 mærkede laks af dem man fangede i første runde og det lille antal genfangster baserer man så et estimat på, hvor man highlighter middeltallet. I stedet for at sige "sorry folks -Det lille antal genfangster gør at usikkerheden bliver for stor når konfidensinterval på 95 % strækker sig helt fra 2.879-7.639". 
Alle data - også fangsterne siden 2018 - siger det går den helt gale vej på trods af en forøget fiskeriintensitet.

- og nej jeg er ikke specielt interesseret i udsatte fejlvandrede fra Skjern Å, men gerne naturlig fejlvandring blandt vilde laks.

I Skjern Å kan man dog drage den konklusion, at argumentet for lakseudsætninger ikke længere er særlig velunderbygget, når forvaltningsplanen lægger op til at en bestand er selvreproducerende, når den overstiger 1.000 naturligt gydende opgangslaks. Det mål er for længst nået.




Besked fra: ufl
Posteringsdato: 24 Jan 2023 kl. 16:42
Jakob
Ja, nu blev skarv og garn igen nævnt i de vestvendte fjorde, og har ikke en forvaltningsplan som er tidssvarende og i forhold de negative konsekvenser de udgør.
Ja spærringer, en vandkraftssø som ikke overholder EU lovgivning, manglende forvaltningsplan af bæver uden for Klosterheden.
Det er de rigtige proportioner af laks udfordringer i Storåsystemet, og ikke valg af agn
Ulrich


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 24 Jan 2023 kl. 22:32
Ulrich

Hvor blev garn og skarv nævnt?
Danmark har en forvaltnings plan for bæver, den dur bare ikke i forhold til laksen.
Når der ikke er tilstrækkelig med laks til at gyde på de stryg vi har lavet, ja så er der for få laks der har overlevet i år . Det er ikke skarven der har ædt de store laks i åen...



Print side | Luk vindue