Print side | Luk vindue

Genfarvning af nakker

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Fluefiskeri
Forum navn: Fluebinding
Forum beskrivelse: Fluebinding spørgsmål og svar
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51410
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 22:32


Emne: Genfarvning af nakker
Besked fra: lmehl
Emne: Genfarvning af nakker
Posteringsdato: 14 Jan 2018 kl. 13:55
hej

Er der nogle der kan informere om det er muligt , og hvis ja, hvorledes jeg farver om en nakke kingfisher blue til Royal blue!

Hvorledes finder jeg ud af hvilke farvefabrikat og teknik den er farvet med fra leverandøren, og må jeg bruge samme eller kan jeg bare bruge Veinards,

Den skal affedtes igen (mild sæbe)!
Skal den bleges?
Kan den farves direkte med Veinards Royal Blue - og må tiden i farvebadet bare reduceres ,da den i udgangspunkt er blå!

På forhånd tak,



Svar:
Besked fra: Rasmussen
Posteringsdato: 15 Jan 2018 kl. 20:36
Har rodet en del med farvning før i tiden og jeg kan kun anbefale dig at droppe projektet. Du rammer med garanti ikke den farve du ønsker.
Den eneste farve hvor man med succes farver dobbelt er når man laver sort, der er det en fordel at farve nakken rød først for at undgå den lilla nuance som kan fremkomme hvis man ikke er 100% skarp.

Hvis du skulle kaste dig ud i projektet så vil jeg kun affedte nakken med en smule helt almindelig håndsæbe og sørge for at det bliver skyllet grundigt ud bagefter.
Herefter farver du bare efter anvisningen på det farvestof du har til rådighed og det behøver ikke være det samme som det den oprindeligt er farvet med, et produkt som eks. Dylon vil også kunne klare opgaven.
Som selv nævner så er tiden i farvebadet af ret stor betydning for at ramme den ønskede farve, problemet er blot at du først kan se farven når du har fixeret farven og skyllet nakken, så rigtigt god fornøjelse *S*

Jesper Rasmussen


Besked fra: larsmoeller1310
Posteringsdato: 16 Jan 2018 kl. 13:49
Jeg ved godt at der stadig er nogle der anbefaler Dylon eller Vieneards  , begge dele er i dag noget værre l--t ; brug Jacquard Acid Dye ,( Fra England eller EBay) det virker , og prøv dig frem med nogle få fjer af gangen , det er sådan vi andre gør . Jeg har farvet tusinder af fjer de sidste par år ,så jeg har lidt styr på hvad der rører sig inden for det område 
Lars


Besked fra: lmehl
Posteringsdato: 16 Jan 2018 kl. 15:04
Tusind tak for info Lars- ved godt ( har hørt) du er fremme i skoene med farvning.

Går efter din recept.

Mvh

Lars



Print side | Luk vindue