Print side | Luk vindue

En tidlig aprilsnar - eller?

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Generelt
Forum navn: Lystfiskeri generelt
Forum beskrivelse: Generel lystfiskerdebat om løst og fast
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51456
Udskrevet den: 19 Mar 2024 kl. 11:55


Emne: En tidlig aprilsnar - eller?
Besked fra: Jakob Larsen
Emne: En tidlig aprilsnar - eller?
Posteringsdato: 31 Mar 2018 kl. 22:18

Ja, jeg er mundlam...J-krogen tillades tilsyneladende i de vestjyske lakseåer ved at gældende regler ignoreres af opsynsmænd og myndigheder...så har man set det med.

http://skjernaasam.dk/uncategorized/intet-krav-om-cirkelkrog-i-laksevandloebene-i-2018/ - http://skjernaasam.dk/uncategorized/intet-krav-om-cirkelkrog-i-laksevandloebene-i-2018/

Hvordan kan man overveje, at aftale ikke at efterleve reglerne i en gældenede bekendtgørelse inden ændringerne overhovedet har været i offentlig høring og senere vedtaget i ministeriet?

Og - hvorfor har man så ikke for længst fået bragt sagerne i orden? Der er nu gået et halvt år siden sidste laksesæsons afslutning...

Intet om regelændringer på www.hoeringsportalen.dk 

Man må bide i det sure æble og afvente at ændringerne kan vedtages på ret vis - kedeligt, men nødvendigt. - Så kunne ormen jo blive hjemme så længe.

Hvad vil fiskerikontrollen gøre såfremt fiskeri med J-krog anmeldes???



Svar:
Besked fra: limfjord
Posteringsdato: 01 Apr 2018 kl. 09:14
Ja, det må da være en Aprilsnar, hvordan kan foreningerne forvente medlemmer overholder deres egne vedtægter, og så  bryder foreningerne selv gældende lovgivning/regler. Confused


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 01 Apr 2018 kl. 09:33
Lige præcis CarstenThumbs Up Der kunne også være andre dele af "laksebekendtgørelsen", der trængte til et service-check og hvem siger i øvrigt, at man skulle fortsætte brugen af cirkelkrog?

Her gældende regler for Storå (§3, stk 4)
http://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=160647 - http://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=160647


Besked fra: carsten o
Posteringsdato: 01 Apr 2018 kl. 10:25

Øh,,,Kan man det ?

Tilside sætte glædende regler, sådan bare lige ?

Og så skal opsyn se bort fra gældene regler ?

Igen her i sidste øjeblik skal der hastes noget igennem !

De har haft hele vinteren til at denne ændring kunne have været ordentligt på plads Clap






Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 01 Apr 2018 kl. 14:38
nej, det virker noget utraditionelt. Det er sikkert i bedste mening for at redde nogle laks fra at dø efter genudsætning, men det går ikke at tilsidesætte regler, man selv har ansvaret for er havnet i en bekendtgørelse. 
Kan man så også aftale at starte sæsonen før 16. april?? Det synes jeg kunne være en god ide, men ikke uden at bekendtgørelsen først er ændret.


Besked fra: frankjensen
Posteringsdato: 05 Apr 2018 kl. 08:06
Der er snart så mange regler for fiskeriet i bl.a. Skjern å, at der - selv for en dansker  -  Er rig mulighed for at komme til at gøre et eller andet forkert. 


Besked fra: Marius Juhl
Posteringsdato: 05 Apr 2018 kl. 23:52
Hej Jakob, 

Jeg er fuldstændig enig i dine pointer. Det kan simpelthen ikke være rigtigt! Jeg håber, at dette er en aprilsnar...

God fiskeweekend til dig.

Mvh.
Marius


-------------
Er du i tvivl om, hvilket fiskegrej du skal vælge? Besøg http://friluftsmagasinet.dk/ - friluftsmagasinet.dk og læs diverse guides til valg af fiskegrej.


Besked fra: EtFisketegnFraHavgud
Posteringsdato: 11 Apr 2018 kl. 16:23
lystfiskeri er stadig en spændende, men om ikk andet forholdvis ny verden for mig, så nu er jeg da lidt nysgerrig efter at vide hvorfor J-krogen er så udskældt? Smile på forhånd tak for svar... (og fandt nogen ud af om nyheden var en aprilsnar?Clown


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 12 Apr 2018 kl. 22:56
Nej, nyheden var ikke en aprilsnar..., men der gennemføres dog rent proforma en høring i sagen. Hvorfor kan man spørge?

DSF siger i nyhed d.d. at J-krogen nu er lovlig, men det er den jo ikke, man har blot fra myndighedens side valgt at tilsidesætte loven og det er jo noget ganske andet.


Besked fra: Husky Jerk
Posteringsdato: 13 Apr 2018 kl. 17:44
Hvis det er for at redde nogle laks fra dø efter genudsætning. Så skulle der da andre regler til. Nemlig at frede åen til midt i maj. Vi ved jo at de tidlige laks er yderst sårbare. Og ja, jeg tager også selv på jagt efter den store laks-dog aldrig den første uge. Men det er nu kun pga alle laksetosserne der spæner rundt bed åen
Knæk og bræk allesammen


Besked fra: folp
Posteringsdato: 13 Apr 2018 kl. 19:54
Ja Per ,det er jo fint at du også er på jagt efter de store, og åen er fyldt med fiskere den første uge, men vil du gerne have chancen for at tage en med hjem ,som du lyder til ,men måske misforstår jeg dig ,så må du hyle med ulvene, var selv ved åen sidste år hvor kvoten var væk på 9 dage, i år er den halveret,så hvis det samme sker ,er den væk når du kommer efter en uge ,heller ingen folk og det er jo dejligt, mit ønske var at vi alle måtte tage en(1 )laks med hjem i sæsonen uanset tidspunkt, så blev fiskeriet spredt meget mere til gavn for os alle, dem der vil genudsætte kan blot gøre det .selvfølgelig kun en ønskedrøm i Danmark.

I øvrigt er det ingen garanti at kunne fange en laks selv om der var lov at tage en årligt,,min kone har kun en gang fanget en på 6 år, selv om vi fisker 20-25 dage hver sæson mange timer dagligt,


Besked fra: Husky Jerk
Posteringsdato: 16 Apr 2018 kl. 20:19
Hej Frank.
Jeg hyler såmænd ikke, og er godt klar over at kvoten kan risikere at være opfisket. Det er jo så min egen skyld, men jeg gider ikke at gå som nr 25 hen over en plads. Så vigtigt er det heller ikke for mig at få en fisk i fryseren...


Besked fra: folp
Posteringsdato: 20 Apr 2018 kl. 11:53
Hehe godt ord igen ,og i år kan du så komme nu uden at være nr 25 i køen (og sådan var det). Men kun de første 1-2 dage ,De seneste morgener fiskede jeg praktisk taget alene til ved 8-9 tiden, desværre glimrer laksene ved fraværet i år endnu.



Print side | Luk vindue