Print side | Luk vindue

PVC waders, dur de?

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Generelt
Forum navn: Lystfiskeri generelt
Forum beskrivelse: Generel lystfiskerdebat om løst og fast
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51506
Udskrevet den: 19 Apr 2024 kl. 01:03


Emne: PVC waders, dur de?
Besked fra: centurion
Emne: PVC waders, dur de?
Posteringsdato: 06 Jun 2018 kl. 11:10
Jeg har efterhånden haft så mange ærgrelser med neopren-waders, at tålmodigheden er sluppet op. Det lader til, at uanset pris og mærke, og selv om jeg behandler dem med fløjlshandsker, så bliver de utætte allerede i garantiperioden.
Jeg har fået byttet dem mange gange uden problemer, men bare det at få en tur delvis ødelagt og bagefter skulle køre en eller flere gange til en forhandler, som måske ikke lige har mit nummer liggende, er så frustrerende.
Derfor har jeg tænkt mig at gå tilbage til kraftige (og temmelig billige) PVC-waders.
De yder ingen varmeisolering, men det er der råd for.
Er der ellers nogen alvorlige ulemper ved PVC?



Svar:
Besked fra: Claus E.
Posteringsdato: 06 Jun 2018 kl. 15:14
Jeg bruger selv PVC-Waders og i denne tid, er de ret varme især, hvis du bevæger dig meget. 
Støvlerne er nok heller ikke de mest komfortable, hvis du skal gå langt især på sten.

Hvis du kan leve med det, så er det jo fint. De er slidstærke og billige. Mine bliver lagt ind i bag i bilen, når jeg er færdig med dem og det holder de fint til.

Mvh.

Claus



Besked fra: Claus E.
Posteringsdato: 06 Jun 2018 kl. 15:18
Slettes


Besked fra: HSJ
Posteringsdato: 06 Jun 2018 kl. 21:44
Jeg ville overveje et par billige men gode "åndbare" feks waterspeed kig på Hvidovre Sport de har et godt udvalg og de er både dygtig og fornuftige at handle med!
VH
Henrik


Besked fra: centurion
Posteringsdato: 06 Jun 2018 kl. 21:50
Er der ingen problemer med de åndbare?


Besked fra: Salmoniden
Posteringsdato: 07 Jun 2018 kl. 02:07
Du kunne nu også overveje nylon-waders. De er mere smidige at have på. Men lige så lidt åndbare som pvc. Der i består de springende punkt. Intet slår åndbare og skal man gå bare lidt i neopren, pvc eller nylon og kan sammenligne med oplevelsen af åndbare så ved man hvor dejlige de er. Men jo de andre virker helt fint og når først man står i vandet dejligt kølende og svalende at have på.

Hvad angår dine oplevelser med neopren deles de åbenbart af mange. Ihvertfald hører man meget klageri over dem. Men aldrig fra mig. Jeg har mest brugt billige typer og så længe de har passet mig og haft korrekt skridtlængde har jeg ikke haft de store problemer. Men som alt der bruges går de i stykker. Som regel er det syningerne i skridtet eller på knæene der slides. Ikke så forfærdeligt ulogisk når det er så tykt stof der også strækker sig ofte. Men det findes der heldigvis råd for - Aquaseal. Mine waders kommer altid til at ligne et kludetæppe af lapninger og det kan med tiden beløbe sig til absolut alle syninger i skridtet, på knæene og ved svejsningen hele vejen rundt ved støvlerne. Det har jeg såmænd lært at leve med og lader til at høre med til at bruge neopren. Smart ser det ikke ud. Men jeg er lige glad og det er fiskene heldigvis også.


Besked fra: Ejner
Posteringsdato: 07 Jun 2018 kl. 22:46
Jeg har erfaring med alle 3 slags wader.
Jeg fisker på kysten, og i åerne her hjemme, og elvene i Norge, Sverige og Canada. Der ud over fisker jeg lidt med ruser og garn. 
Neoprener er varme i den kolde tid, og uhyggelig varme i den varme tid. Holdbarheden er ca. 2 år. Dem har jeg opgivet.

Til fiskeri med redskaber bruger jeg Ocean PVC vaders med det tykke stof, og de nyeste er nu 9 år gamle. De holder til næsten alt, og de eneste huller der er i dem har jeg lavet med fiskekroge. De kræver ingen vedligeholdelse ud over at holde dem tørre indvendig.

Når jeg fisker med spinne og fluestang ca. 40 gange om året bruger jeg åndbare waders. Om vinteren med en fleece bib inden under. Det seneste par er et par Simms, der nu er 10 år gammel. Jeg har ikke haft det første hul endnu. Eneste vedligeholdelse er en vask en gang i mellem og så hold dem tørre indvendig. 
Ejner



Besked fra: Marius Juhl
Posteringsdato: 09 Jun 2018 kl. 21:24
Hej.

Det lader til at du har været meget uheldig.. ? Jeg har både et par åndbare og neopren waders som nu er 3 år gamle hver især. Jeg er endnu ikke løbet ind i nogen problemer - det kan være jeg er heldig?

Mvh.
Marius


-------------
Er du i tvivl om, hvilket fiskegrej du skal vælge? Besøg http://friluftsmagasinet.dk/ - friluftsmagasinet.dk og læs diverse guides til valg af fiskegrej.



Print side | Luk vindue