Print side | Luk vindue

Første fiskestang

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Generelt
Forum navn: Lystfiskeri generelt
Forum beskrivelse: Generel lystfiskerdebat om løst og fast
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51533
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 10:49


Emne: Første fiskestang
Besked fra: Martin92
Emne: Første fiskestang
Posteringsdato: 24 Jul 2018 kl. 22:57
Hej 123nu,

Jeg søger min første fiskestang, men er ikke helt inde i de forskellige stænger samt hvad tilbehør man skal have. Det må gerne være så billigt så muligt så man kan upgrader undervejs. Det kan primært benyttes fra kyst, men også fra mindre båd - Derfor ville det være lækkert hvis det var en stang med combo. Altså både spinning og pirke - Tror jeg nok det hedder :-) 

Er blevet anbefalet denne: https://www.billigtfiskegrej.dk/fiskestanger/fiskegrej-fiskesaet-kystsaet-baadsaet-kinetic-combo-hybridstang-2-1-saet
Men kender intet til stængerne - Udover jeg skal prøve at gå efter ca 7-9 fod. 

Max budget for fiskstang 400 (og det må helst og gerne være med blink)
I må meget gerne kommer med jeres bud!
Tak på forhånd

Mvh
Martin



Svar:
Besked fra: dytti
Posteringsdato: 25 Jul 2018 kl. 11:23
Jeg kender ikke det sæt du linker til. Men jeg tvivler på at du vil særligt meget glæde af det ved kysten.

Jeg ville personligt vælge 1 stang til pirke, og 1 til kyst.
http://fiskpaakrogen.dk/43-pirkestang - http://fiskpaakrogen.dk
kan du få pirkestang og kystsæt for de 400 kr.
Og mon ikke der også er lidt tilovers til et par blink :-)


Besked fra: Keis
Posteringsdato: 25 Jul 2018 kl. 14:49
Hej

En indgangsvinkel der hedder “lidt af hvert” synes jeg sjældent er en god ide.

Definer lidt nærmere hvilket fiskeri du primært kommer til at dyrke - er det spinnefiskeri fra kyst efter havørred, fra båd efter torsk på 15 meter vand, fladfisk fra molen eller...??
Køb så et sæt der passer til dette fiskeri, og det kan naturligvis også bruges til andre ting. Men skyder man med spredehagl rammer man ofte ingenting, og du ender måske med et sæt som du bliver irriteret over uanset hvilket fiskeri du bruger det til.

mvh, Rasmus


Besked fra: lc52
Posteringsdato: 25 Jul 2018 kl. 20:59
Hej Martin

Hvis du ikke har nogen til at rådgive dig om køb af fiskestang/hjul osv vil jeg råde dig til at melde dig ind i en fiskeklub.  Her kan du få vejledning og sikkert også tilbud på brugt grej.
Ellers kan du med fordel købe brugt her på auktionen men for 400 får du nok kun til at dække et af dine ønsker.  Hvis du har god mulighed for at komme ud at fiske med båd er det måske bedst at satse på det.  Det kunne være et kraftigt fastspolehjul og en 7 -  fods pirkestang.  Hjulet kan så bruges til bundsnørefiskeri efter f.eks fladfisk og du skal da finde en 9 fodsstang som kan kaste op til 40-50 gram.
knæk og bræk

mvh Lasse


Besked fra: Kevin rostrup
Posteringsdato: 26 Jul 2018 kl. 21:41
Hold dig fra det billige lort som Michael Pedersen linker til og lyt til Lasse Christensen`s råd 


Besked fra: dytti
Posteringsdato: 26 Jul 2018 kl. 22:51
Er du en idiot Kevin?
Manden siger jo meget specifikt at han kun har 400 kr. til rådighed.
Og et eller andet sted skal man jo starte som begynder.
Samt, når manden har spildt tid på at melde sig ind i en fiskeklub, har han sandsynligvis brugt over halvdelen af budgettet på at blive medlem.
Men - Jeg er enig i at man kan få meget godt "brugt" udstyr for 400 kr. - Hvis man er usandsynlig heldig, og ved hvad man skal gå efter.

Senere - Hvis fiskeriet bider sig fast, er det tid til at se sig om efter dyrere og bedre grej. Der er ingen grund til at gå og vente, i måske flere måneder inden der dukker noget op på en auktion eller lignende.
Køb hvad du har råd til nu - Og kom i gang med at fiske nu :-)


Besked fra: Kevin rostrup
Posteringsdato: 27 Jul 2018 kl. 07:36
Citat: dytti

Er du en idiot Kevin?
Manden siger jo meget specifikt at han kun har 400 kr. til rådighed.
Og et eller andet sted skal man jo starte som begynder.
Samt, når manden har spildt tid på at melde sig ind i en fiskeklub, har han sandsynligvis brugt over halvdelen af budgettet på at blive medlem.
Men - Jeg er enig i at man kan få meget godt "brugt" udstyr for 400 kr. - Hvis man er usandsynlig heldig, og ved hvad man skal gå efter.

Senere - Hvis fiskeriet bider sig fast, er det tid til at se sig om efter dyrere og bedre grej. Der er ingen grund til at gå og vente, i måske flere måneder inden der dukker noget op på en auktion eller lignende.
Køb hvad du har råd til nu - Og kom i gang med at fiske nu :-)

Endu en der ikke kan tale ordentligt og pænt til folk fordi man ikke deler samme opfattelse at folk ikke skal købe noget billigt lort.
For at efter en måneds brug skifte det ud med noget bedre eller endu en gang købe noget billigt lort der holder ligeså lang tid.



Besked fra: dytti
Posteringsdato: 27 Jul 2018 kl. 08:23
Det må være en allergisk reaktion overfor arrogante lystfiskere som mener at alt andet end deres eget grej, er noget billigt lort (hvem var nu lige det, der glemte at tale ordenligt).
Hvis en person er glad for sin 3-400 kr. stang, kunne jeg da aldrig finde på at være så arrogant, at kalde hans grej for noget billigt lort.

Desuden - At skifte sit grej ud med jævne mellemrum, er vel en hyggelig del af en lystfiskers evolution.

....Og dine ord bliver ikke klogere af at citerer - Bare nøjes med at skrive "Dytti" så ved jeg at det er til mig.


Besked fra: Kevin rostrup
Posteringsdato: 27 Jul 2018 kl. 08:51
Citat: dytti

Det må være en allergisk reaktion overfor arrogante lystfiskere som mener at alt andet end deres eget grej, er noget billigt lort (hvem var nu lige det, der glemte at tale ordenligt).
Hvis en person er glad for sin 3-400 kr. stang, kunne jeg da aldrig finde på at være så arrogant, at kalde hans grej for noget billigt lort.

Desuden - At skifte sit grej ud med jævne mellemrum, er vel en hyggelig del af en lystfiskers evolution.

....Og dine ord bliver ikke klogere af at citerer - Bare nøjes med at skrive "Dytti" så ved jeg at det er til mig.

Nu har jeg ikke en eneste gang nævnt noget af mit grej i dette opslag (denne tråd) så ved ikke hvor du har det fra ?

Nu har manden jo ikke købt en stang endu,Så det med at jeg var arrogant mod hans fiskestang er jo løgn, Eneste jeg sagde var at det link du lagde op var noget billigt lort.

Og nej at skifte sit grej ud hver til hver anden måned er ikke en hyggelig del af en lystfiskeres evolution.


Besked fra: dytti
Posteringsdato: 27 Jul 2018 kl. 09:02
Flot Kevin - Flot Thumbs Up


Besked fra: TORAA
Posteringsdato: 28 Jul 2018 kl. 20:10
Prøv at tjekke stængerne her ud
https://fiskedeal.dk/deals/pezon-michell-redoutable-reflex-2572018
det er stænger til gunstige priser, og dem fra min omgangskreds der har
fisket på Pezon og Michell stænger, har været glade for dem.


Besked fra: Marius Juhl
Posteringsdato: 29 Jul 2018 kl. 00:41
Hej Martin.

Hvis jeg var dig, ville jeg tage hen til en fiskegrejsbutik. De kan give professionel vejledning. 

Mvh.
Marius


-------------
Er du i tvivl om, hvilket fiskegrej du skal vælge? Besøg http://friluftsmagasinet.dk/ - friluftsmagasinet.dk og læs diverse guides til valg af fiskegrej.


Besked fra: lc52
Posteringsdato: 30 Jul 2018 kl. 09:12
Et hurtigt opslag på Sport Dress tilbud:

Kinetic Devilfish boat 6 eller 7 fod      179 kr

Okuma Elektron 65 FD incl line (let havhjul)   299 kr

78 kr over budgettet.  Der mangler så lidt endegrej.

mvh Lasse


Besked fra: lc52
Posteringsdato: 30 Jul 2018 kl. 09:16
Sport dress varerne er selvfølgelig i den billige ende men i modsætning til tidligere forslag kan man få vejledning i forretningen.

mvh Lasse



Print side | Luk vindue