Print side | Luk vindue

Spartelmasse til korkhåndtag

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Generelt
Forum navn: Lystfiskeri generelt
Forum beskrivelse: Generel lystfiskerdebat om løst og fast
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51697
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 10:30


Emne: Spartelmasse til korkhåndtag
Besked fra: uffe-laust
Emne: Spartelmasse til korkhåndtag
Posteringsdato: 06 Maj 2019 kl. 10:28
Hej.
Findes der spartelmasse som er velegnet til korkhåndtag, og hvor kan jeg i så fald købe det?
Mvh. Uffe 



Svar:
Besked fra: bundbid1
Posteringsdato: 06 Maj 2019 kl. 12:56
https://www.frederiksenflyrods.dk/pit-paste-1-oz.html - https://www.frederiksenflyrods.dk/pit-paste-1-oz.html

-------------
You Can Tune A Piano,But You    Can´t Tunafish...


Besked fra: Salmoniden
Posteringsdato: 06 Maj 2019 kl. 15:21
Hvis du har mulighed for at lave savsmuld af kork. Kan du blande det i en gang to-komponent lim og fylde ud med. For derefter at slibe til med sandpapir. Fungerer fint


Besked fra: lmehl
Posteringsdato: 07 Maj 2019 kl. 10:39
Poul Erik Jørgensen

Hej - hvorledes rengøre du håndtaget inden du reparere med den opblandede kork?


Besked fra: Rasmussen
Posteringsdato: 08 Maj 2019 kl. 09:28
Frem for at spartle en skade i et korkhåndtag, kan man også vælge"hvis man er lidt fingerfærdig" at skære det stykke bort som er defekt og så tilpasse et reparationsstykke, som limes i med korklim.

Er man præcis og omhyggelig kan det laves så det stort set er usynligt og det giver et langt bedre resultat end spartelmasse.

Jesper Rasmussen


Besked fra: sovereign
Posteringsdato: 08 Maj 2019 kl. 18:34
Citat: Salmoniden

Hvis du har mulighed for at lave savsmuld af kork. Kan du blande det i en gang to-komponent lim og fylde ud med. For derefter at slibe til med sandpapir. Fungerer fint
// Helt enig, en god og holdbar metode ! // Steen


Besked fra: lc52
Posteringsdato: 12 Maj 2019 kl. 11:08
hej Lars

mht rengøring af korkhåndtag så er det nemt og pænt med en neglebørste og gammeldags håndsæbe.  Brug ikke flydende håndsæbe, det udtørrer korken. I håndsæben er der fedt som er godt for korken.  Man kan også bruge sæbespåner.

knæk og bræk

LasseSmile


Besked fra: lmehl
Posteringsdato: 12 Maj 2019 kl. 17:24
Tak Lasse - skal jeg eventuelt “kradse” lidt op i korkoverfladen inden jeg bruger blandingen af kork og tokomponent lim.
Mit problem er at hjul foden har lavet et aflangt trykspor i håndtaget?


Besked fra: Salmoniden
Posteringsdato: 13 Maj 2019 kl. 03:52
Citat: lmehl

Poul Erik Jørgensen

Hej - hvorledes rengøre du håndtaget inden du reparere med den opblandede kork?

Beklager sent svar. Kan se du har fået nogen råd angående det. I forhold til at det har været stænger til brug, kan du måske også gøre som jeg. Jeg har på få minutter ret simpelt gjort korken våd, givet det en tur med opvaskemiddel-opvaskebørste og skyllet efter. 
Det er også en god måde hurtig at få flot kork på. Om det skulle være forkert i forhold til at fjerne fedt fra korken, har jeg aldrig bemærket som problematisk.

I forhold til dit specifikke problem med aftryk af hjulfod på kork, tror jeg umiddelbart ikke du kan bruge vore råd til så meget. Der er den omtalte type af rep. bedst til hvor kork er forsvundet i stykker, hvor hullet også har en vis dybde. Sådanne huller er som regel også ret usymmetriske. Hvilket til stor grad camouflerer den udfyldning som er en smule anderledes både i udseende og tekstur end den øvrige kork. På den vis ser det normalt fint ud og ikke noget man ellers bemærker. Over et stort stykke ville det utvivlsomt se for grimt og anderledes ud. Tror du står overfor en fuld og total nedslibning - hvis det overhovedet er muligt. Eller en fuld udskiftning af hele stykket. Et billede kunne hjælpe på yderligere vurdering.
Alternativt blot leve med det. For mig er det nu sjældent og meget lang tid siden, jeg har lavet rep. på kork. Jeg er blevet temmelig lige glad med det, hvis det alligevel er mest kosmetisk. Dertil viger tid for ren praktisk brug. 



Besked fra: lmehl
Posteringsdato: 13 Maj 2019 kl. 08:41

Hej Poul Erik

Tak for svar - her ser du skaden.







Besked fra: Salmoniden
Posteringsdato: 14 Maj 2019 kl. 04:49
Citat: lmehl


Hej Poul Erik

Tak for svar - her ser du skaden.






Ok. 
Det ser mere medgørligt ud end jeg havde frygtet. Faktisk giver det mig nu større tro på, at du med succes delvist ville kunne udfylde med den omtalte blanding. Jeg ville proppe de store huller godt til og presse massen godt ned i dem. Det gælder både fortil, hvor hjulfoden rigtigt har lavet skade og det hul midt på. Det ser ud som om at det kan være en god ide, enten at gøre det samme inde under hjulholderen eller i det mindste lime lime der. Det ser ud som om, at det er et problem for at hjulet bliver ved med at sidde godt. Eller er noget der sikkert ville blive værre, hvis du lader det være. Sådan en blanding bliver lidt tyk i det og kan måske være svær at fylde ud med derunder. 

Selv kunne jeg nok finde på under hjulholderen at lime det med lynlim, hvor studsen er lang og tyng - det kunne være af typen Loctite Precision. Det er den jeg selv bruger til mangt og meget i 5 g flasken. Jeg køber som regel flere af gangen, når de er på tilbud og har altid. Det er der en rimelig pæn besparelse på. Der er også til meget brug mange gange i sådan en. Men vigtigt efter brug, allerede fra første gang, at opbevare den på hovedet med tuden nedad. Ellers vil man opleve at tuden mere og mere fyldes med størknet lim. Ret ærgerligt at skulle kassere med en masse brugbar lim tilbage. Det har jeg ikke oplevet problemer med, siden jeg konsekvent begyndte at opbevare på hovedet. Måske det også er en lim der som visse andre kan holde længere og bedre på frost. Men det ved jeg ikke, om det kan tåle. Selv bruger jeg selv lynlim så tit, at det ikke lige for mig kan føles som nødvendigt at udforske og opbevare sådan. Det er nu også lige meget ved at opbevare på hovedet, hvor lang tid der går imellem brug. Limen holder sig stadig flydende hele vejen ned igennem studsen uden fare for indtørring. Lige til sidste dråbe.

Jeg kan sige at det ikke er et problem for den størknede lim at blive våd. Derfor ville jeg ikke være bange for at prøve det selv. Limen er også ganske stærk. Men direkte erfaringer med det på denne måde, har jeg altså ikke. En fordel kunne og burde også være at den flyder lidt tyndere end to-komponent. Så den vil være god til at fylde helt ud i de mindre revner. Måske nødvendigt eller bedst at fylde lidt ud af gangen. Uanset kan det ikke lykkedes at fylde helt ud i ét hug. For korken og al træ vil helt naturligt suge noget lim specielt ved første limning. Der skal så at sige kimes for. Så kan du evt. sprinkle lidt savsmuld på ind imellem. Så får du nok det rette look. Limen vil blande sig med savsmulden, som den synker ned på og igennem dette. Endelig ikke forsøg at lave en blanding først for derefter forsøge at proppe det ned i hullerne. Det er der slet ikke tid til. Afslut med at sprinkle ovenpå og slib efter, når det er tørt. Det kan jo være rigtigt svært inde under hjulholderen. Men der måske nok blot at lime. Det er ikke sikkert, at man ville overhovedet lægge mærke til at det derinde er limet.

Måske det fortil i den tynde revne er ligeledes bedst med lynlim. Hvis du foretrækker med blandingen istedet, ville jeg nok prøve under limning at udvide sprækken imens du fylder i. Ellers tror jeg ikke du får limet i bund. Optimalt set ville du, når du har fyldt ud og straks derefter lader sprækken glide i, se lim flyde op som en boble du kan fjerne så det flugter. Vær parat med sammenkrøllet wc-papir i konisk form og vatpinde til at suge op med. Det bruger jeg selv til diverse limninger. Helst må limen ikke flyde ud over det øvrige område. For det vil kunne ses og være grimt. Eneste måde at fjerne det igen er ved slibning. Det vil man gerne holde der hvor man reelt har lavet en rep.
Hvad der er bedst kan du nok kun selv vurdere inden, når du står med det i hånden og ser hvad du kan med sprækken. Lynlim er sikkert det bedste . Det vil nemt kunne fylde ud, uden du behøver at prøve sprede sprækken. Hvilket jo indebærer en vis fare.
Når du bagefter skal slibe efter kan det sikkert være bedst at bruge en multisliber. Så kan du også bedst tilpasse at hjulfoden sidder godt. Den vil være rigtig god på det tørrede lim specielt. Men kan også være grov og nem at lave fejl med. I kombination bruger jeg altid selv alm. sandpapir og det er med sin hånd den flotteste finish opstår.
Det er mine tanker om det. Bemærk det meste er kun tanker. Jeg har kun før limet store huller med savsmuldblanding i to-komponent lim. Det synes jeg stadig vil være bedst og mest velegnet i de store huller du har. Her vil du skulle bruge al for meget lynlim og virker uegnet til store udfyldninger i øvrigt. Den tykkere blanding vil du meget hurtigere, stadig effektivt og flot kunne fylde ud med.
Jeg har dog erfaring med at lime træ med lynlim. Det fungerer super godt. Men siden al træ suger er et nødvendigt tip, at lægge et lag lim først og lade det tørre. Før man endeligt limer f.eks to stykker sammen. Lidt noget andet end her. Men illustrerer meget godt, at man er nødt til også på kork at lade suge og tørre først.

Håber ikke du synes jeg har været al for pedantisk. Men ved ikke hvad du ved og vant til. Det er nu sådan med mig, at det altid falder mig for at forklare så udførligt som muligt.
Jeg tror såmænd nok, at du skal få has på det der og med mulighed for ganske pænt resultat. Hvis du får lyst til at vise den endelige rep. frem ville det være dejligt at se. 



Besked fra: lmehl
Posteringsdato: 14 Maj 2019 kl. 13:04
Hej Poul Erik

Tak for dit fyldestgørende svar - og det er meget fint du netop er pedantisk med hensyn til svar og info - da jeg aldrig har prøvet det før og ingen erfaring har med dette.

Så jeg vil analysere dit indlæg inden jeg kaster mig ud i reparationen.

Jeg har brugs stænger, hvor det gerne må ses at de bruges og denne en B&W er ikke af nyere dato og har lige fra fødslen været forsynet med -ikke den bedste korkkvalitet.

Har siden sidste sæson ( laksefiske) haft flere ideer til rep - som håndværkere jeg så har talt med har forkastet. Mit seneste inden jeg bragte det op her var egentlig på en drejebænke at lave en “tunge/ 1/4 halvmåne ca 1 mm tyk og false den ned i korken ved at lime den på netop fordi der er et problem nederst i den faste hjulring.

Det blev forkastet da håndværkeren fandt ud af at stangen med dens bløde aktion bøjer helt ned i håndtaget og dette ville nok resultere i at den bare gik løs igen i forbindelse med brug!

Jeg takker dig meget og hvis det lykkedes skal jeg nok tá et billed og lægge op - hvis ikke opdatere jeg tråden.

Tungen ville jeg dreje ud i nylon eller træ og den skulle være lidt lidt bredere end hjulfoden så jeg fordelte trykket lidt mere. Problemet er at den i sin tid er fremstillet til de gamle typer hjul fødder der er bredere.

Hilsen

Lars


Besked fra: McHardy
Posteringsdato: 14 Maj 2019 kl. 14:27
Hej Lars....
Nu vil jeg ikke kloge i om du skal gøre det ene eller det andet , - men bare sige at
hvis det var min stang ville jeg lave et helt nyt håndtagPinch

Det har jeg haft det bedst med i tilfælde hvor håndtaget har været slemt medtaget.
Det er en dejlig fornemmelse at stå med et nyt kork håndtag.

Held og lykke med opgaven.  Wink


Besked fra: Mallow
Posteringsdato: 16 Maj 2019 kl. 08:07
Bruger Elmer's wood filler golden oak



Print side | Luk vindue