Print side | Luk vindue

Ålefiskeri

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Generelt
Forum navn: Lystfiskeri generelt
Forum beskrivelse: Generel lystfiskerdebat om løst og fast
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51829
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 14:01


Emne: Ålefiskeri
Besked fra: Allan Jacobsen
Emne: Ålefiskeri
Posteringsdato: 16 Jan 2020 kl. 19:51
Søger gamle film mht. ålefiskeri.

Har ledt i øst og vest samt på youtube m.m.m. om der skulle findes filmklip vedrørende stangning eller blusning af ål.
Ved godt at det er maange år siden dette blev forbudt.
Har selv været med til dette for nok 40-45 år siden.
Bare sjovt at genopfriske gamle minder. Shocked
Såfremt der er nogle af jer der ligger inde med viden desangående, er jeg ret interesseret i dette.
Pft.
Allan J.



Svar:
Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 17 Jan 2020 kl. 23:28
Jeg har også blusset ål 1-2 gange årligt indtil det ...desværre...blev forbudt, selvom åleblusning næppe betyder en pind for ålebestanden, men sådan er der så meget.

Desværre har jeg ingen film at bidrage med.

mvh Jakob


Besked fra: Allan Jacobsen
Posteringsdato: 18 Jan 2020 kl. 07:42
Hej igen Jakob

Ja, tiden var en anden dengang. Sikkert ligger der ikke mange film, grundet "gud og hver-mand" ikke havde et kamera/telefon ved hånden.
Turen på den spejlblanke fjord i en fladbundet pram og med petromaxen lysende ned i vandet. Det var sgu balsam for sjælen. Der var masser af plads til alle og ingen fik stress grundet andre fiskere/"jægere" i området.

Kedeligt at ålen næsten er forsvundet og blusning blev forbudt.

Mvh 
Allan J.


Besked fra: lc52
Posteringsdato: 21 Jan 2020 kl. 09:41
Hej Allan
ar ingen film men jeg har Politikens bog "Jeg er lystfisker" fra 1968 til salg. 
Der er et afsnit om ålestangning og -blusning.

mvh Lasse



Besked fra: Allan Jacobsen
Posteringsdato: 21 Jan 2020 kl. 11:52
Hej igen Lasse
Har selv bogen, men det var pænt af dig at rette henvendelse Smile
Håber du får bogen solgt til anden side.

Mvh.
Allan


Besked fra: frankjensen
Posteringsdato: 25 Jan 2020 kl. 15:28
Tænker på åleglibning i min ungdoms somreSmile


Besked fra: Allan Jacobsen
Posteringsdato: 25 Jan 2020 kl. 17:38
Hej Frank

Ja for pokker, Det var bare hyggeligt og til tider ganske givende.
Husker specielt den sommer hvor Mariager-fjord fik en ganske frygtelig bundvending.
Vi var 3 mand og to "krøjer". Masser af ål svømmere helt i overfladen og samtidigt var der en masse snask der lå og flød. Vi fangede 130 ål og der i blandt en del rigtig store røge-ål.
Først dagen efter i radioavisen hørte vi om den skrækkelige bundvending der var indtruffet. Meget meget kedeligt Cry
Bortset fra denne tur har åleglibning altid været smadder sjovt og til tider ret så givende.
Når ålen kommer tilbage igen vil vi da støve den gamle glibe af og se at komme afsted. Måske kommer der så restriktioner. Vi ser.

Hyg hyg
Allan


Besked fra: kikophil
Posteringsdato: 16 Mar 2020 kl. 19:13
Hmm - ja vi bliver sku gamle med tiden, og alle de gamle metoder/oplevelser er efterhånden blevet forbudt, eller er løbet ud i sandet/glemslen..

Selv brugte jeg og venner ofte åleblusning samt spidning af fladfisk for omkring 45-52 år siden med stor succes, men det blev så fy fy!. I mine første år brugte vi også lyster til både ål samt havørreder.

Isfiskeri blev selvf. brugt i de dengang langt koldere vintre - især i (for mit vedkommende) i (gudenåen/fjorden) - hvilket til tider ku`være direkte livsfarligt, da isbrydere jo uden forudgående besked på "mobiltelefonen" pløjede gennem isen op til Randers, for adgang til div. fragtskibe :)

Så kære Allan! - jeg er mega ked af, at jeg kun kan levere lidt erfaringer, og ikke har alle mine oplevelser på video, hvilket ku` låse fiskeinteresserede fast til tv. i utallige timer - men som knægt/teenager og tidens manglende teknologi stod jo ikke helt mål med dette ønske :)

Men at vide, at vi stadigvæk er en hel del, der har oplevet disse ting, er dog en trøst, da det jo så ikke er glemt!.

Selv har både min søn og jeg det f**k. corona, men vi klarer os selv via isolation. min søn (29 år) er ved, at være ok, men jeg selv hoster stadigvæk en del (de gamle må tage slæbet :)). Feber er væk, men vi snupper mindst 14 dg. mere indendøre. Har mad/drikke til det :)

Udover dette trænger jeg sku`rigtig meget til - sammen med min søn - at stå til livet i saltvand, og (forsøge) at lokke en havørred/andet på krogen! Men dèt at gå hjemme i så lang tid, er så heller ikke mig (om nogen?) - øvè :)

Håber det absolut bedste for jer alle :)
Kim


Besked fra: Allan Jacobsen
Posteringsdato: 18 Mar 2020 kl. 16:31
Hej Kim

Tak for dit svar vedr. ålefiskeri.

Ja, vi blir' heldigvis gamle. Alternativet er kedeligt at tænke på Unhappy

Jeg håber at både dig og sønnike er ved at have den s..... Corona på afstand.
Det er ganske forfærdeligt med alle de tiltag myndighederne foretager sig......men ganske nødvendigt og helt ok fra min side. Vi må alle rette ind til højre og efterleve tiltagene, for at få ordnede forhold igen.

Decideret isfiskeri har jeg aldrig praktiseret, men det lyder da ganske tiltalende.
Ikke meget tyder på at vi fremadrettet får de hårde og kolde vintre der er en betingelse for sådant fiskeri. Dette er vel både godt og ondt Shocked

Ja, det er ærgerligt at den specielle form for ålefiskeri vi snakker om, aldrig blev filmatiseret. Det kunne være sjovt at se sådanne klip og lidt synd for de generationer der kom efter os, aldrig fik prøvet dette.

Jeg har været på Djursland 2 gange i år efter havørred. Begge ture var nul-ture og jeg så overhovedet intet.
Ellers er det mest Sallings kyster der står for skud.
Fiskeriet fra Skive og om til Fur har været ret så sløj. Der var heller ikke noget at råbe hurra for sidste år. 
Har hørt at fiskeriet omkring Mors og Thisted er mere givende.

Nu venter jeg bare på at vandstanden i Karup Å vil falde, således det er til at traske rundt derude, så nogenlunde tørskoet.
Der går jo også et par måneder endnu inden de store blankfisk trækker op.
Sikkert er der da kommet en enkelt eller to, men jeg vil ikke brænde for meget krudt af for at jagte disse endnu.

Kim, hermed de bedste hilsner med håbet om at i er ved at være oppe på dupperne igen.
Med ønsket om masser af Knæk og Bræk i den forestående sæson.

Mvh.
Allan




Besked fra: kikophil
Posteringsdato: 20 Mar 2020 kl. 17:30
Hej Allan - og mange tak for de venlige ord Tongue

Vi tager èn dag af gangen, og da` jeg er vokset op i Randers ser jeg mig selv (efter behov selvf.)) som en sej jyde hehe..

Der kommer så nye regler fra dag til dag, så håber ikke, at vi kommer helt op i udgangsforbud, hvor vi ikke kan køre ud til "skeldyrene" når vi er kommet os over feber/hoste/sprutte sæsonen :)

Du har nok ret i, at kombinationen ål/isfiskeri er en saga blot, så det må vi (jeg) så nøjes med i mine fiskedrømme, der jo også indebærer alle de tusindvis af timer, ved de jyske åer, med hjemmelavede stænger og fluer, hvor jeg dengang ku`gå langs åerne op til 30km./dg uden at møde andet end et par køer, ænder, lidt tyskere der havde slået lejr ved et å-sving med 10 liner med orm ude, og ellers naturens vilde liv - der indebar fugleefterladenskaber efter ræv, mår/andet, således jeg altid havde masser af fjer fra samtlige kragefugle, måger, ænder, fasaner, harer etc.. Ja livet er jo især hårdt udenfor den menneskelige synsvidde :)

Så var der hurtigt materialer til 1000 vis af fluer (genbrug) - både til fersk samt saltvand :)

P/S - dengang var kvoter/mangel på div. fisk jo slet ikke oppe i de få medier (aviser, + DR1) så folk fiskede selvf. som de nu bedst lystede/havde tid til uden dårlig samvittighed.

Sidste sommer var jeg i Bønderup Strand, med min søn og hans kæreste. Al fiskegrejet var medbragt, og prøvede en del steder - helt uden held (fre Udbyhøj til Gjerrild Strand. Selvf. svært at være effektiv med 2 noviser, men det var bare så tydeligt og deprimerende, som kysten, vandene, floraen, LIVET - bare var "nærmest" helt væk. Har jo gennemfisket området i mange år fra ca, år 1963 - 1980 hvor jeg med det i hukommelsen nærmest fik et chock, da jeg ville genopfriske minderne/omgivelserne osv.

Min søn og jeg havde tænkt os, at holde et par md. ferie i norge, men koronaen har vist lagt låget på den "fiskegryde" :) Svært at vide, hvordan tingene helt ser ud, om 3-6 md. i det danske ferieliv, men det ender jo nok med, at vi lejer et sommerhus/fiskehytte nord eller øst for fyn, så vi også kan hive lidt flade i land.

Hvis vi kan nå at blive helt raske/resistente, kan vi måske også nå 14 dages tid til HØ samt horndyr et givent sted! Ved ikke om tyskerne bliver holdt ude af vores hytter/sommerhuse grundet virus. men vi må jo se, hvad regeringen kommer på af ekstra tiltag overfor en virus, der jo ikke har en kendt "livstid/horisont"..

Men igen. Håber du og dine samt alle øvrige kommer godt gennem nuværende samt kommende problemstillinger uanset - sygdom/andet :)

Mvh.
Kim




Print side | Luk vindue