Print side | Luk vindue

Krogstørrelse på gennemløbere

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Spinnefiskeri
Forum navn: Grej og udstyr
Forum beskrivelse: Spinnefiskerens udstyr
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=52011
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 23:04


Emne: Krogstørrelse på gennemløbere
Besked fra: Ztrejfer
Emne: Krogstørrelse på gennemløbere
Posteringsdato: 13 Nov 2020 kl. 15:57
Er kommet lidt i tvivl mht. krogstørrelse på gennemløbere. Har et stykke tid brugt str. 12 (Owners ST-36BC, men synes der med den hopper fisk af krogen lidt for ofte. Hvad har I andre af erfaringer med de forskellige krogstørrelser på gennemløbere?

På forhånd tak.



Svar:
Besked fra: PK
Posteringsdato: 13 Nov 2020 kl. 17:37
Når du spørger ind til kroge til montage på gennemløbere og samtidig gør opmærksom på at du ofte taber fisk, er det vel et udtryk for at fisken hugger fejl, men du jager hovedet direkte i en hvepserede, når det dukker op her på forummet.Wink

Jeg håber du får et godt svar på dine, spørgsmål, og jeg vil fortælle, at jeg ikke fisker med 3 krog, og har i de sidste 30 år udelukkende brugt enkeltkroge, på alt mit endegrej, også spinnere!

Release takler og tilbehør, siger det dig noget?, det er måske en god ide' at læse / se på noget af det Jens Bursell, har på dagsorden!

Om ikke andet, så skim lige min artikel her:

http://123nu.dk/lystfiskeri/artikler2.asp?placering=artikler&menu=Laesestof&Id=16610&kategori=

Jeg bruger ikke de oprindelige Release takler, men jeg har fidus til tanken om at placere krogen væk fra center, og især Jens Bursells tråd montage, men rustfast tråd, kunne jeg godt hoppe på, men som artiklen viser, så har jeg en del andre måder, og ja, om jeg får flere fisk til at blive hængende, det er nok spørgsmålet, mest fordi jeg fisker alt for lidt i dag, til at lave statistik på det!

Når jeg bruger enkeltkrog, så mener jeg ikke, at jeg mister flere fisk end på 3 kroge, men jeg mener, at jeg på modhageløse enkeltkroge sætter flere fisk retur, som overlever, og det er min verden vigtigere, end at skulle rode rundt med en 3 krog, med modhager.

En enkeltkrog, med ned klemt modhager, er til mit fiskeri lige så effektivt, som med original modhager, men jeg redder flere undermåler med ned klemt modhager, og det er nemmere at tage krogen ud, af fiskens mund.

Originale modhageløse kroge, kan godt have en tendens til at blive smidt af fisken, især ved spring / rulninger, men der er jo i sagens natur heller ikke noget, der holder igen på krogen! det kræver så teknisk stram line indtil fisken er i nettetSmile

Mvh
Per Karlsen.




Besked fra: PeterK
Posteringsdato: 14 Nov 2020 kl. 02:12
Som Per skriver er det lidt en hvepserede.

Der er mange meninger om hvad der er rigtigt.
Personligt kan jeg godt lide enkeltkroge, ligesom Per. Jeg bruger faktisk ikke andet.
Og ja, jeg mister fisk, men størstedelen af dem jeg mister har jeg en klar fornemmelse af er småfisk.

Du skal fiske med det du har det bedst med, for det er min erfaring at jo mere selvtillid man fisker med jo mere fisker man :)
Det nyeste i alle de nye påfund jeg gerne vil opponere imod er de små plastik "release connector".
Min kammerat har brugt dem og jeg tror også de er med til at øge krogningsraten, men får man en fisk på der holder målet eller er større skærer linen ofte plastikdimsen i stykker, med risiko for at der flyder endnu mere plastik rundt i vores hav.

Jeg håber du finder det der virker for dig på trods af min lille "bøvs" :)

/Peter


Besked fra: PK
Posteringsdato: 14 Nov 2020 kl. 11:16
Hej Peter.

Netop det at plasten på release krogholdet ikke kan holde, må betegnes som en begynder fejl, da 3d printet, måske ville være bedre / mere holdbart, hvis man benyttede plast af højere kvalitet.

Desværre er den lille plastdims kun til 3 kroge, men Jens Bürsels eksperimenter med krogholde af rustfri tråd, er måske noget, der maner til eftertanke.

De eneste jeg er lidt over, er at der er alt for meget dingel dang på de fleste montager. Vægte - og andet halløj, jeg er som "onkel opfinder "absolut ikke i tvivl om, at et god gennemtænt koncept vil gøre tingene mere simpelt og måske også mere holdbart, derfor prøver jeg for det meste at lave noget selv, så ved jeg at det passer til mine behov og mit fiskeri, ikke fordi tingene evt. bedre, men det skal altså funke, til en pris der er til at have med at gøre, mange ting i dag dufter fælt af ren kommercielt udbytte, ikke at tingene skal holde!

Mvh
Per Karlsen.


Besked fra: Ztrejfer
Posteringsdato: 14 Nov 2020 kl. 11:52
Tak for gode svar, jeg gennemgår gennemløberne (!) mht. forholdet mellem agn-bredde og krogspidser. For det er jo klart, at krogspidserne skal være helt udenfor agn-bredden - og det er jeg faktisk ikke sikker på er tilfældet hele vejen rundt.

Mit. release-systemer så er det for omfangsrigt efter min smag. Jeg kan godt lide, at tingene er helt enkle. Tak alligevel for at gøre opmærksom på denne mulighed.

Afsted til grejforhandleren Big smile



Print side | Luk vindue