40 online nu |  Login | Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
Nyheder
Nyheder totalt: 8256
i dag: 0
25096 skribenter.


123nu.dk sommerhus


Tip en fiskekammerat! Tilføj Lystfisker Forum til foretrukne Gør Lystfisker Forum til startside

Søg i laesestof:


Seneste tilbud
indtastet af grejbutikkerne

flere tilbud

Danmarks største Grejbutik på nettet  

Sådan undgår og helbredes almindelige lidelser fra fiskeri 
Tirsdag d. 20 april 2021 - af  Lars Aagaard  Læst 338 gange.
Dette indhold er sponsoreret

Fiskeri er en hård sport – og mange har en tendens til undervurdere, hvor hårdt det kan være for kroppen. Man er ofte udenfor i lang tid, og det er ofte i al slags vejr – solskin, vind, regn, blæst. Hvis man gerne vil have noget på krogen, skal man nemlig være vedholdende. Her kigger vi på nogle af de lidelser og skavanker, som mange professionelle fiskere og lystfiskere bliver ramt af, og hvad man kan gøre.

Typiske skavanker for lystfiskere

Mange tænker ikke over i første omgang, hvor trættende og hårdt lystfiskeri kan være for kroppen. Mange oplever alligevel af de oplever af forskellige lidelser som træthedsproblemer, skader på led, kramper og mere. Mange af disse ting kan dog nemt undgås, hvis man bare tænker en smule over nemme øvelser, drikke nok vand og sørge for ordentlig ernæring.

Hvis du snakker med fiskere, kan de hurtigt fortælle dig, at almindelige skader inkluderer alt fra forstrukkede muskler/sener, muskelkramper og forstuvninger til rygskader, karpaltunnelsyndrom og tennisalbuer. Men vi er her ikke kun for at udpege alle de dårligdomme, man kan få. Vi er her for at give gode råd til, hvordan du kan undgå skader eller korrigere dem, hvis uheldet skulle være ude.

Sørg for at spise og drikke ordentligt

Ordentlig spise og drikke er vigtigt både at skabe en sund krop, før du giver dig ud på lystfiskeri, så du har noget at stå imod med – men også hvis skaden allerede er sket, og du skal give din krop de bedste forudsætninger for at komme sig.

Først og fremmest skal du sørge for at drikke godt med vand, så du ikke dehydrere: Det kan nemt være med til at give mere energi, mindske chancen for muskelkramper og mere. Sund kost er også utroligt vigtig, og man sørger for protein, fugt, nødder, kylling og mere.

Derudover findes der også alternative kosttilskud; lige fra fiskeolie til CBD-kapsler til lystfiskeri, og disse kosttilskud har fordel af at være både diskrete og praktiske, så de let kan tages med på farten. De kan give et boost til sundheden på hverdagsbasis i din kosttilskudsrutine, men det kan også hjælpe med at lindre smerte fra skader, som er i helingsprocessen.

Sørg for at være fysisk aktiv

Første råd kommer måske ikke som en overraskelse: Hold dig i form! Hvis du kan holde dig selv i form, giver det dig både den fysiske mobilitet og mentale styrke til at klare de til tider hårde forhold for fiskeri. Det kan også være en god idé at sørge at for lave gode strækøvelser og bevægelser for alle led, eller områder du finder særdeles problematiske.

Når du står eller sidder på bestemte måder i mange timer, kan det nemlig forårsage ubalance i den måde, som du aktiverer dine muskler på. Det giver dårlig kropsholdning over længere tid, og – ja, du har gættet det – er en af de største syndere, som fører til smerter i bl.a. knæ, albuer, skuldre, håndled og ikke mindst ryggen. Vi kan simpelthen ikke sige det nok: Stræk ud, stræk ud, stræk ud!

Der findes ikke nogen mirakelkur, men det vigtige her er, at man ikke undervurdere, hvor hårdt det kan være for kroppen, når man fisker. Fiskeri er en seriøs sport, som man skal tage seriøst, og for mange mere end bare en hobby.


<< Tilbage    Send til en fiskekammerat

Sommerhus på Langeland
Fluer.dk


Forest & Jagthuset


Traveller


GEOFF ANDERSON


© Copyright 123nu.dk - Siderne bestyres af 123nu.dk / Lars Aagaard