35 online nu |  Login | Bliv medlem
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
Nyheder
Nyheder totalt: 8294
i dag: 0
25618 skribenter.

123nu.dk sommerhus

Tip en fiskekammerat! Tilføj Lystfisker Forum til foretrukne Gør Lystfisker Forum til startside

Søg i Laesestof:

Seneste tilbud
indtastet af grejbutikkerne

flere tilbud

Danmarks største Grejbutik på nettet

Sønderjysk storørred!
Mandag d. 28 april 2003 - af  Lars Aagaard  Læst 1411 gange.
Modtaget fra Anders Christensen:

Havørred 7,10 kg. 84cm. d. 14/04-2003, Sydjylland, Nørreskoven.

Kystwobler - Gladsax 15 gr. Oliven-sølv

Det var endeligt blevet mandag og hele dagen skulle tilbringes med min yndlingsbeskæftigelse (naturligvis ud over min kæreste): at fiske. Polle, som kommer fra Skærbæk, havde tidligere haft mig på rundvisning ved Brede Å og nu var det så min tur til at gengælde med en lille rundvisning ved de Alsiske kystlokaliteter.

Vi ankom til Nørreskoven klokken 7.00. Vejret var perfekt. Skyfrit og en smule pålandsvind. Over en kop kaffe stod vi et par minutter og talte om vandet og hvordan det kunne affiskes. Inden vi gik i gang gjorde jeg min fiskekammerat opmærksom på, at Nørreskoven ikke var stedet hvor man fangede mange fisk, men derimod få og store fisk. Endnu havde jeg ikke haft heldet med mig derude trods mange og ihærdige forsøg, men jeg havde stadig troen.

Jeg spændte en olivengrøn gladsax-wobler og en ophængerflue på linen og fiskeriet kunne gå i gang. I tredje kast skete det: Udkast og ca. 5 meters indspinning og så faldt hugget efterfulgt af et hårdt modhug. Bang. Wobleren stod totalt stille ude i vandet, men der var ingen tvivl om at dette var fast fisk. Nogle tunge rusk og et par gode udløb. Min 10’ Sportex-stang var foldet godt sammen. Efter ca. 5 minutter kom fisken til syne i vandoverfladen. Polle mente at ’det nok var en 3-4 kilo’s fisk...

Benene begyndte at dirre under mig. Der var nu sandsynlighed for at slå min hidtidige PR på 3 kg. Efter yderligere 5 minutter var fisken kommet meget tæt under land og Polle vurderede nu at ’det nok var en 4-5 kilo’s fisk’. Nu troede jeg at fisken var ved at være udtrættet, men da fisken fornemmede det lave vand brød fanden løs.

Den stak snuden stik mod Fyn og så gik det ellers bare derudaf. Jeg følte mig temmelig magtesløs. Jeg turde ikke stramme hjulbremsen yderligere af frygt for at miste fisken og stangen var nu foldet sammen helt ned til hjulholderen. Samtidigt blev jeg nervøs: hvad nu hvis fiskene har taget den lille ophængerflue!!!!? Benene var nu rent gele og adrenalinen pumpede rundt i kroppen.

Endeligt stoppede fisken udløbet og den begyndte at gå langs kysten. NU viste fisken træthedstegn. Lidt efter lidt fik jeg trukket den imod land. Den havde taget woblen. Polle stod klar med nettet da den kom imod land. Fisken var træt, men kæmpede stadigt bravt. Lidt efter nettede Polle på fornem vis fisken og fik den trukket på land.

Størrelsen overraskede. Og hvilken fisk - en blank havørrede af hunkøn. 84 cm lang - 7,1 kg. Fultonkonditionsfaktor på 1,2. Fighten tog sammenlagt en halv time. Glæden var ubeskrivelig og det må antydes at være en forbedring af min personlige rekord der vil noget. Den resterende del af dagen gik med at småsludre med Polle og lidt ukoncentreret fiskeri…..men pu-ha, sikken en dag.